güncel yazılar...
Loading...

Konteyner Çeşitleri Nelerdir?

İhracat ve ithalata konu olan malların satıcının ülkesinden alıcının ülkesine taşınmasına uluslararası taşımacılık veya uluslararası nakliye denilmektedir.

Günümüz koşullarında uluslararası nakliyenin temelini uluslararası denizyolu taşımacılığı oluşturmaktadır. Denizyolu taşımacılığının da çok büyük bölümü konteyner (container) adı verilen standardize edilmiş kaplar vasıtası ile yürütülmektedir.

Bugünkü yazımda yukarıda açıkladığım gibi uluslararası taşımacılığın en önemli parçalarından birisi olan konteynerler üzerinde durmak istiyorum.

Yazımda sadece denizyolu taşımalarında kullanılan konteynerler ile ilgili bilgiler vereceğim. Havayolunda kullanılan konteynerler ile ilgili olarak ilerleyen günlerde başka bir yazı yazmak istiyorum.

Genel Amaçlı Konteynerler (General Purpose Containers)

Genel amaçlı konteynerler denizyolu taşımalarında en yaygın olarak kullanılan konteyner çeşitleridir. 

İki kısma ayrılırlar: 20 ft genel amaçlı konteyner (20' DC) ve 40 ft genel amaçlı konteyner (40' DC). 

"Genel amaçlı konteyner" olarak adlandırılmalarının sebebi, herhangi bir özel taşıma yöntemi içermeyen tüm denizyolu taşımalarında bu konteynerlerin kullanılmasının olanaklı oluşundan dolayıdır.

Çelik malzemeden üretilen standart konteynerin tüm duvarları kapalı olup, ön ve/veya arka kapıları bulunmaktadır. 

Genel kapsamlı kargolar için dizayn edilmiş olup, konteynerin kapısından geçebilecek ve içine sığabilecek tüm yüklerin taşınabilmesi mümkündür. 

Örneğin elektronik eşyalar, makine ve aksamları, tekstil ürünleri, mobilyalar, konserve gıdalar, beyaz eşyalar, bilgisayar parçaları gibi aklınıza gelebilecek pek çok yükün taşınmasında bu tip konteynerler kullanılmaktadır.

20ft Genel Amaçlı Konteyner (20ft General Purpose Container): 

Konşimentolarda genellikle 20'DC (20 feet Dry Container) olarak gösterilirler. 
Konteyner resmi www.hanjin.com adresinden alınmıştır.
Yükleme için konteynerlerin iç ölçüleri önem kazanmaktadır. 

20' DC'in iç ölçüleri 5900mm boy, 2352mm en ve 2391mm yükseklik olarak alınmalıdır. Ayrıca kapı ölçüleri ise 2340mm en ve 2280mm yükseklik olarak dikkate alınmalıdır.

20' konteyner toplam 33m3 hacminde ürün almaktadır. 

Ağırlık bakımından incelendiğinde ise nakliyeci firmalar bu konteynere maksimum yüklenebilecek miktarı (maximum payload) yaklaşık 28.250kgs olarak belirtmektedirler. Fakat limanlarda ve karayollarında taşınabilecek yük miktarı sınırlandırıldığı için 22mton üzerinde ürün yükleyecek iseniz mutlaka nakliyeciniz ile ön görüşme yapmanızda fayda vardır.

20' konteynerin darasının ağırlığı (tare weight) yaklaşık 2230kg'dir. 

40ft Genel Amaçlı Konteyner (40ft General Purpose Container): 

Konşimentolarda genellikle 40'DC (40 feet Dry Container) olarak gösterilirler. 
Konteyner resmi www.hanjin.com adresinden alınmıştır.
Yükleme için konteynerlerin iç ölçüleri önem kazanmaktadır. 

40' DC'in iç ölçüleri 12032mm boy, 2352mm en ve 2391mm yükseklik olarak alınmalıdır. Ayrıca kapı ölçüleri ise 2340mm en ve 2280mm yükseklik olarak dikkate alınmalıdır.

40' konteyner toplam 67m3 hacminde ürün almaktadır. 

Ağırlık bakımından incelendiğinde ise nakliyeci firmalar bu konteynere maksimum yüklenebilecek miktarı (maximum payload) yaklaşık 26.740kgs olarak belirtmektedirler. Fakat limanlarda ve karayollarında taşınabilecek yük miktarı sınırlandırıldığı için 22mton üzerinde ürün yükleyecek iseniz mutlaka nakliyeciniz ile ön görüşme yapmanızda fayda vardır.

40' konteynerin darasının ağırlığı (tare weight) yaklaşık 3740kg'dir. 

Soğutuculu Konteynerler (Reefer Containers, Refrigerated Containers)

Soğutuculu konteynerler, bir soğutma ünitesi ihtiva eden ve yolculuk boyunca bu soğutma ünitesinin çalıştırılması neticesinde konteyner içerisindeki sıcaklığın sürekli olarak istenilen aralıkta tutulmasına olanak sağlayan konteyner çeşitleridir.

Özellikle bozulma ihtimali olan taze sebze ve meyveler, dondurulmuş gıdalar, çikolatalar gibi gıda ürünleri ile bazı ilaçlar soğutmalı konteynerler ile taşınmaktadır.
Kaynak : Cma Cgm
20ft Soğutuculu Konteyner (20ft Reefer Container): 

Konşimentolarda genellikle 20'RF (20 feet Reefer Container) olarak gösterilirler. 
Soğutuculu konteynerlerin iç hacimleri genel amaçlı konteynerlerin iç hacim ölçülerinden ufak farklılıklar gösterdiği için yüklemelerde özellikle dikkatli olmakta fayda vardır.

20' RF'in iç ölçüleri 5451 mm boy, 2290mm en ve 2167mm yükseklik olarak alınmalıdır. Ayrıca kapı ölçüleri ise 2290mm en ve 2212mm yükseklik olarak dikkate alınmalıdır.

20' reefer konteyner toplam 27m3 hacminde ürün almaktadır. Karşılaştırma açısından 20' DC konteynerin 33m3 hacminde ürün aldığını not düşmekte fayda vardır, zira 20' reefer konteyner 20' DC konteynere göre 6m3 daha az ürün alabilmektedir.

Ağırlık bakımından incelendiğinde ise nakliyeci firmalar bu konteynere maksimum yüklenebilecek miktarı (maximum payload) yaklaşık 27.470kgs olarak belirtmektedirler. Fakat limanlarda ve karayollarında taşınabilecek yük miktarı sınırlandırıldığı için 22mton üzerinde ürün yükleyecek iseniz mutlaka nakliyeciniz ile ön görüşme yapmanızda fayda vardır.

20' reefer konteynerin darasının ağırlığı (tare weight) yaklaşık 3010kg'dir.

40ft Yüksek Hacimli Soğutuculu Konteyner (40ft High Cube Reefer Container): 

Konşimentolarda genellikle 40'RH (40 feet Reefer High Cube Container) olarak gösterilirler. 
40' RH'ün iç ölçüleri 11580 mm boy, 2275mm en ve 2415mm yükseklik olarak alınmalıdır. Ayrıca kapı ölçüleri ise 2276mm en ve 2471mm yükseklik olarak dikkate alınmalıdır.

40' yüksek hacimli reefer konteyner toplam 67m3 hacminde ürün almaktadır. Karşılaştırma açısından 40' DC konteynerin 67m3 hacminde ürün aldığı düşünüldüğünde, yükseklikten kazanılan hacmin soğutucu ünitelerince kapatılması neticesinde 40' DC konteyner ile 40' RH konteynerin aynı hacimde ürün aldığı görülmektedir.

Ağırlık bakımından incelendiğinde ise nakliyeci firmalar bu konteynere maksimum yüklenebilecek miktarı (maximum payload) yaklaşık 29,480kgs olarak belirtmektedirler. Fakat limanlarda ve karayollarında taşınabilecek yük miktarı sınırlandırıldığı için 22mton üzerinde ürün yükleyecek iseniz mutlaka nakliyeciniz ile ön görüşme yapmanızda fayda vardır.

40' yüksek hacimli reefer konteynerin darasının ağırlığı (tare weight) yaklaşık 4.520kg'dir.

Üstü Açık Konteyner (Open Top Container)

Üstü açık konteynerler üst duvarı ve ön kapısı tamamen açılabilecek şekilde tasarlanmış konteynerlere verilen isimdir.

Özellikle konteyner kapısından sığmayan büyük makinalar üstü açık konteynerlere konteynerin üst kısımdan yüklenebilmektedir.

Yükleme sonrasında konteynerin üst kısmında bulunan deliklere çelik çubuklar monte edilmekte ve konteynerin üstü branda ile kapatılmaktadır. Aşağıda 40'lık üstü açık bir konteynere vinç yüklenmesine dair bir video bulunmaktadır.



Üstü açık konteynerler piyasada genellikle 20' ve 40' olarak bulunmaktadır.

Üstü Açılabilir Konteynerler (Hard Top Container):

Üstü açılabilir konteynerler standart konteyner yapısında olup üst tavanları istenildiğinde açılabilmektedir. Bu yönleri ile üstü açık konteynerler (open top containers) ile üstü açılabilir konteynerler (hard top containers) birbirinden ayrılmaktadır.

Üstü açık konteynerlerde üst tavan standart blok bir çelik yapıda değildir. Uygulayıcılar konteynerlerin üst kısmındaki deliklere çelik çubukları yerleştirip üstü açık konteynerin tavanını branda ile kapatmaktadırlar.

Üstü açılabilen konteynerlerde ise üst tavan tıpkı standart konteynerlerde olduğu gibi blok bir çelik yapıdan oluşur. Yükleme sonrasında bu yapı kapatıldığında üstü açılabilir konteynerin normal bir konteynerden pek bir farkı kalmaz.


Yukarıda 20' üstü açılabilir bir konteynere yapılan yüklemeye ait bir video bulunmaktadır.

Üstü açık konteynerler piyasada genellikle 20', 40' ve 40HQ olarak bulunmaktadır.

Açık Konteynerler (Flatrack Container):

Açık konteynerlerin yan duvarları ve tavanı yoktur. Bu nedenle, standart ve üstü açık konteynerlere sığmayan (üstten ve yandan taşan) yüklerin taşınmasında kullanılır. Özellikle iş makinesi, araç, jeneratör gibi ağır, yüksek ve geniş yüklerin taşınmasında tercih edilmektedir.

Açık Konteyner(Flatrack Container) Resim: www.agilitylogistics.com.au
Platform Konteynerler (Platform Container):

Platform konteynerler yüksek ağırlıktaki yüklere dayanıklı güçlü bir tabana sahip olup minibüs, yat gibi üstten,ön ve arka taraftan tasması olup da gemiye direkt yüklenemeyen yükler için kullanılır.

Platform Konteyner (Resim: www.alemannospedizioni.it)
Tank Konteynerler (Tank Container):

Tank konteynerler kimya ve gıda sektöründe kullanılan sıvı haldeki yüklerin taşınmasında kullanılmaktadır.

Silindirik bir tank çelik dikdörtgen konstrüksiyon yapının içine yerleştirilmiştir. 

Taşıma sırasında yükün sarsıntılar sonucu çalkalanmasını önlemek maksadıyla tankın minimum %80’i dolu olmalıdır. Ancak sıcaklık ile oluşacak genleşmenin tehlike oluşturmaması için de tankın doluluk oranı %95’i geçmemelidir.
Tank Konteyner (Resim: www.cst-container.com)
Dökme Yük Konteynerleri (Bulk Container):

Buğday, arpa gibi dökme olarak taşınabilen tahılların nakliyesinde kullanılan konteyner çeşididir. Bu tarz konteynerlerin üst kapağında doldurma işlemi için bir açıklıklar söz konusudur. Ayrıca yüklerin kolay bir şekilde boşaltılmasına olanak sağlamak için konteyner kapısında da tahliye alanı vardır.
Dökme Konteyner ( Resim: rsgu.eu)