güncel yazılar...
Loading...

Non-Negotiable Bill of Lading Nedir? Sea Waybill Nedir?

"Non-Negotiable Bill of Lading" veya daha doğru tabiri ile "Sea Waybill" Türkçe'ye "Ciro Edilemez Denizyolu Taşıma Senedi" olarak çevrilebilir.

Ciro edilemez denizyolu taşıma senedi denizyolu taşımalarında kullanılan bir çeşit taşıma belgesidir.

Ciro edilemez denizyolu taşıma senedi, limandan limana yapılan denizyolu taşımalarında kullanılan konşimentolardan ise mal teslimine ait prosedürleri bakımından farklılıklar göstermektedir.

Bugünkü yazımda "Non-Negotiable Bill of Lading" yani "Ciro Edilemez Denizyolu Taşıma Senedi" üzerinde duracağım.
Resim : Hamburg-süd sitesinden alınmıştır.
Yazımın ilk bölümünde neden ciro edilemez denizyolu taşıma senedi kullanımına ihtiyaç duyulmuştur sorusuna yanıt verdikten sonra konşimento ile ciro edilemez denizyolu taşıma senedi arasındaki farkları izah etmeye çalışacağım.

Son bölümde ise bir adet ciro edilemez denizyolu taşıma senedi örneğini sizlerle paylaşmayı planlamaktayım.

Ciro Edilemez Denizyolu Taşıma Senedine Neden İhtiyaç Duyulmuştur?

Kendimize doğru soruları soramaz isek, hiçbir zaman doğru yanıtlara ulaşamayız.

Ciro edilemez denizyolu taşıma senedi ile ilgili olarak sormamız gereken en temel soru neden bu belgeye dış ticaret işlemlerinde ihtiyaç duyulduğudur. 

Negotiable Bill of Lading konusunu açıklarken emre düzenlenen ciro edilebilir konşimentoların kıymetli evrak niteliğinde olduğunu ve malları temsil ettiğini söylemiştim.

Ciro edilebilir konşimento kıymetli evrak hükmünde olduğu için bir alıcı tarafından başka bir alıcıya ciro (endorsement) ve teslim (delivery) yolu ile devredilebilmektedir.

Yine ciro edilebilir konşimentonun en az 1 orjinal nishasının nakliyecinin varış limanındaki acentasına ibrazı ile ithalatçı firma mallarını taşıyıcıdan teslim alabilmektedir. Aksi halde mal teslimi ancak letter of indemnity (nakliyeciyi tazminat garantisi mektubu) ile mümkün olmaktadır.

Negotiable Bill of Lading yani denizyolu konşimentosu kullanımının yükleme limanı ile boşaltma limanı arasındaki mesafe yeterince uzak olduğu sürece herhangi bir sorun yaratma riski fazla değildir.

Fakat ne zaman ki konteyner gemileri (container vessel) hızlanmış ve komşu ülkeler arasındaki dış ticaret artmıştır ki bundan sonra gemiler evraklardan önce yükleme limanına varır olmuşlardır.

Örnek vermek gerekirse İstanbul Kumport Limanı ile İtalya'nın Genoa Limanı arasındaki transit süre direk servis ile 6-7 gündür. 

İhracatçının evrakları hazırlayıp kargoya vermesi ve ithalatçıya ulaştırması için önünde ancak 1-2 günlük süre kalmaktadır. Eğer herhangi bir sebepten ötürü ihracatçı zamanında belgeleri hazırlayıp kargoya teslim edemez ise bu durumda ithalatçı firmanın demuraj masrafları ödemesi gündeme gelecektir.

Demuraj mafrafları eğer ihracatçının sorumluluğundan ötürü ortaya çıkmış ise bu durumda ithalatçı firma bu masrafları ihracatçı firmaya yansıtmanın yollarını arayacak ve taraflar arasında sorunlar ortaya çıkabilecektir.

Ciro edilemez denizyolu taşıma belgesi transit sürelerin çok kısa olduğu durumlarda kullanılmak üzere denizyolu taşımacılığı tarafından geliştirilmiş bir seçenek olarak karşımıza çıkmaktadır.

Konşimento (Bill of Lading) ile Ciro Edilemez Denizyolu Taşıma Senedi (Non-Negotiable Bill of Lading) Arasındaki Farklar Nelerdir?

Yazımın bu bölümünde konşimento ile ciro edilemez denizyolu taşıma senedi arasındaki farkları maddeler halinde izah etmeye çalışacağım.
  1. Konşimento kıymetli evrak niteliğinde bir taşıma belgesidir. Ciro edilemez denizyolu taşıma senedi ise malları temsil etmediği için kıymetli evrak niteliğinde bir taşıma belgesi değildir.
  2. Konşimento emre (to order of ...) düzenlenebilir . Ciro edilemez denizyolu taşıma senedi ise sadece nama düzenlenebilir.
  3. Malların tesliminde orjinal konşimento ibrazı şart iken, ciro edilemez denizyolu taşıma belgesi kullanıldığında böyle bir şart ortaya çıkmaz.
Ciro Edilemez Denizyolu Taşıma Senedi Örneği: