güncel yazılar...
Loading...

Havayolu Taşıma Senedi ile Konşimento Arasındaki Farklar Nelerdir?

Havayolu taşıma senedi, dış ticaret işlemlerinde havayolu ile yapılan kargo taşımalarında kullanılan bir çeşit taşıma belgesidir.

IATA üyesi havayolu taşıma şirketleri veya bu firmaların yetkilendirilmiş yük komisyoncuları tarafından düzenlenmektedirler.

Konşimento ise, uluslararası ticarette denizyolu taşımalarında kullanılan taşıma belgelerinin genel adıdır.

Konteyner taşımacılığında kullanılan ve taşıyıcı firmalar veya acentaları tarafından düzenlenen konşimentolar ana konşimento (master bill of lading); freight forwarder firmalar tarafından düzenlenen konşimentolar ise ara konşimento (house bill of lading) olarak adlandırılmaktadır.


Ayrıca, konteyner taşımacılığının yanı sıra, dökme yüklerin kiralık gemiler ile taşınması esnasında düzenlenen konşimentolara ise charter party konşimento (charter party bill of lading) denilmektedir.

Bugünkü yazımda, konşimentolar ile havayolu taşıma senetleri arasındaki farkları sizlere izah etmeye çalışacağım.


Havayolu Taşıma Senedi ile Konşimento Arasındaki Farklar Nelerdir?

Aşağıdaki grafikte havayolu taşıma senetleri ile konşimentolar arasındaki farklar gösterilmektedir. Dilerseniz maddeler halinde detaylı olarak farkları inceleyelim.


Malların Mülkiyetini Temsil Etme Özelliği: (Document of Title): Emre düzenlenen konşimentolar ciro edilebilmektedir, yani kıymetli evrak hükmünde olup malların mülkiyetini temsil etmektedirler. İngilizce olarak bu özellik "negotiable" olarak adlandırılmaktadır. Havayolu taşıma senetleri ise malların mülkiyetini temsil etmedikleri için emre düzenlenmezler. Alıcıların, malları nakliyecilerden teslim alması için orjinal havayolu konşimentosu ibraz etmelerine gerek yoktur.

Basılma Zamanlamaları: Havayolu taşıma senetleri, taşıması yapılacak tüm ürünler taşıyıcıya teslim edildikten sonra ve taşıma yapacak uçak kalkış havalimanından havalandıktan sonra basılabilmektedir. Konşimentolar, taşıma yapacak gemiye malların yükleme limanında yüklenmesinden ve geminin yükleme limanından hareket etmesinden sonra basılabilmektedir.

Basım Adetleri: Havayolu taşıma senetlerinin kaçar adet basılacağı havayolu şirketinden havayolu şirketine değişmektedir. Çoğu durumda 3 orjinal ve 9 kopya olarak basılmaktadırlar. Konşimentolar ise, aksine bir talep olmadığı sürece, Dünya genelinde tam takım 3 orjinal / 3 kopya olmak üzere basılmaktadır.

Kullanılabilen Teslim Şekilleri: Havayolu taşımalarında, Incoterms 2010 kuralları içerisinde tanımlanmış FAS, FOB, CFR and CIF ticari terimleri kullanılamaz. Denizyolu taşımalarında ise, Incoterms 2010 içerisinde tanımlanmış tüm ticari terimler kullanılabilmektedir.

Uygulanacak Uluslararası Kurallar: Havayolu taşıma senetleri, IATA tarafından düzenlenmiş kurallar çerçevesinde aşağıda ismi geçen uluslararası konvansiyonlara bağlı olarak basılırlar: Warsaw Convention, Hague amendment Montreal Convention. Konşimentolar ise, aşağıda ismi açıklanmış uluslararası konvansiyonlara bağlı olarak basmaktadırlar: The Hague-Visby Rules, US COGSA (US Carriage of Goods by Sea Act 1936).