güncel yazılar...
Loading...

Teyitli ve Teyitsiz Akreditiflerde Masraf Farkı

Fırsat buldukça, sizlerden gelen sorulara web sitem üzerinden yanıt vermeye çalışmaktayım. 

Bir noktanın altını çizmekte fayda var. Burada her soruya yanıt vermem zaman sıkıntısı nedeniyle olanaksız olduğundan, söylediğim gibi sizden gelen sorulardan seçmiş olduklarıma cevap verebiliyorum.

Soruyu İstanbul'dan Serkan Bey Akreditif Bilgi Merkezi sitem üzerinden göndermiş. Soruyu aşağıda aynen alıntılıyorum. 

Bu arada, sizden özellikle isminizin tam olarak belirtilmesi konusunda bir talep gelmedikçe, kişisel verilerin gizliliğini korumak amacıyla sadece isminizi yazıyorum.

Merhabalar, ben İstanbul Kadıköy'den Sinan.

Sitenizdeki akreditif ile ilgili yazılarınızı okudum, bilmediklerimi öğrendim, çok teşekkürler, bu konuda sormak istediğim bir soru var.

Teyitli ile teyitsiz akreditif arasında, ithalatçı (ödemeyi yapacak firma) yönünden bir bedel farkı (ilave masraf) var mı? Varsa toplam tutarın belirlenmiş bir %'si midir?


Cevabınız için şimdiden teşekkürler.
Sinan Bey, sorunuz ve güzel yorumlarınız için çok teşekkür ederim. Sorunuza iki kısımda cevap vermek gerekmektedir:
  1. Teyit masrafları kimin tarafından ödenir?
  2. Teyit masrafları nasıl hesaplanır?
Teyit masrafları kimin tarafından ödenir?

Akreditif kurallarına göre, aksine hüküm belirtilmediği sürece tüm akreditif masrafları amir bankaya ait olmaktadır. 

Söz konusu madde UCP 600'de 37.maddenin c bendinde şu şekilde açıklanmaktadır.

Hizmetin yerine getirilmesi için diger bir bankaya talimat veren bir banka, verdiği talimatla ilgili olarak o diğer bankanın komisyonlarının, ücretinin ve yaptığı masrafların toplamını (“charges”) ödemekle yükümlüdür.

Fakat, bildiğiniz gibi fakat ve ama kendilerinden önce söylenmiş olan sözlerin geçerliliğini sorgulanır hale getirmektedir, uygulamada ithalat ülkesi haricindeki tüm masraflar genel olarak satıcı tarafından ödenmektedir.

Söz konusu uygulama, swift mesajları ile açılan akreditiflerde, MT 700 Akreditif Açılış Mesajları'nın 71B bölümünde belirtilmektedir. 

Örneğin, aşağıda İngiltere'deki bir firma tarafından açılmış bir akreditifte, açılış masrafları hariç tüm masrafların akreditif lehtarı yani ihracatçı firma tarafından ödeneceği belirtilmektedir.

71B: Charges (Akreditif Masrafları)


ALL BANKING CHARGES OUTSIDE UNITED KINGDOM INCLUDING REIMBURSING BANK CHARGES ARE FOR BENEFICIARY'S ACCOUNT.

Yukarıdaki örnekle de açıklamaya çalıştığım gibi, çoğunlukla akreditife eklenecek teyit masrafları satıcılar tarafından ödenmektedir. Peki bu durum akreditiflerin genel işleyişine uygun mudur? Bu da benim size ve konu ile ilgili arkadaşlara sormuş olduğum bir soru olsun.

Dilerseniz sorunuzun ikinci kısmına da cevap verip, bugünkü yazımı burada noktalayayım.

Teyit masrafları nasıl hesaplanır?

Bankalar teyit masrafları temel olarak üç farklı yöntemden birini kullanarak hesaplanmaktadır.
  1. Akreditif başına, akreditif tutarı, ülke riski ve amir banka riski göz önüne alınarak, belirli bir teyit ücreti belirlenmektedir.
  2. Akreditif tutarının teyit komisyonu yüzdesi ile çarpılması ve ilave masrafların eklenmesiyle, teyit komisyonu tespit edilmektedir. 
  3. Akreditif vadesi ve akreditif geçerlilik süresi baz alınarak, yıllık belirli bir komisyon oranından (veya faiz oranı üzerinden) teyit ücreti saptanmaktadır.
Örnek Uygulama:

Almanya'daki Commerzbank tarafından 85.000USD toplam tutarlı bir akreditifte 90 gün için hesaplanan teyit komisyonu 525 USD'dir. Bankanın yıllık bazda teyit konisyonu oranı %2,5 olup, minimum teyit komisyonu ise 300USD'dir. Hesaplama 3. yönteme göre yapılmıştır.