Nakliye sigortaları, uluslararası ticarette nakliye sırasında, ürünlerin, ihracat ülkesinden ithalat ülkesine taşınırken karşılaşabilecekleri risklere karşı sigortalandırılması, olarak tanımlanmaktadır.
Bugünkü yazımda, dış ticaret işlemlerinde kullanılan nakliye sigortaları ile ilgili olarak, her ihracatçı ve ithalatçının bilmesi gereken, temel noktaları açıklamak istiyorum.
Yazımın ilk bölümünde, "Nakliye Sigortası Yaptırmanın Avantajları Nedir?" sorusunu sorup, gerekli açıklamayı yaptıktan sonra; ilerleyen bölümde nakliye sigortalarını hangi tarafın yapması gerektiği üzerinde duracağım.
Yazımın son bölümünde ise nakliye sigortası çeşitlerine yer verilmiştir.
İhracat ve İthalat İşlemlerinde Nakliye Sigortası Yapmanın Avantajları Nelerdir?
Uluslararası ticarete konu olan ürünler, denizyolu, havayolu, karayolu veya demiryolu taşıma yöntemlerinden birisi kullanılarak ihracat ülkesinden, ithalat ülkesine nakledilmektedir.
Dış ticarette kullanılan taşıma yöntemlerinin birbirinden farklı kaza riski bulunmakla berebar, tüm taşıma yöntemlerinde belirli bir risk olduğu kabul edilerek ihracat veya ithalat işlemleri yapılmalıdır.
Örneğin, uluslararası taşımacılığın en güvenli alanlarından birisi olan konteyner taşımacılığında, yılda 750 konteyner küçük kazalarda denize düşmektedir. Büyük gemi kazaları da dikkate alındığında, yıllık bazda ortalama 1500-3000 konteyner her sene denize düşmekte, kaybolmakta veya büyük oranda hasar görmektedir.
Denizyolu taşımalarında yılda kaç konteynerin kaybolduğu veya kırıma uğradığını öğrenmek amacıyla, konteyner taşıyıcılarının büyük çoğunluğunun üyesi olduğu World Shipping Council (WSC), üyeleri arasında anket çalışması yapmıştır. (İngilizce Kaynak)
World Shipping Council, 2008, 2009 ve 2010 yıllarında yapmış olduğu anket çalışmalarının sonuçlarını 2011 yılında yayınlamış olduğu rapor ile açıklamıştır. Söz konusu rapora göre, 2008 ile 2010 yılları arasındaki dönemde, yıllık bazda 350 konteyner denizyolu taşımacılığında kaybolmuş veya büyük oranda hasara uğramıştır.
World Shipping Council, yapmış olduğu çalışmanın sonuçlarını güncellemek amacıyla 2011, 2012 ve 2013 yıllarında tekrar bir anket çalışması yapmış, elde ettiği sonuçları ise 2014 yılındaki raporunda yayınlamıştır.
World Shipping Council'in 2014 raporuna göre, 2011 ile 2013 yılları arasındaki dönemde, yıllık bazda 2683 konteyner denizyolu taşımacılığında kaybolmuş veya büyük oranda hasara uğramıştır.
Yapılan anket çalışmaları bir bütün olarak ele alındığında, yıllık bazda ortalama olarak 1679 konteynerin kaybolduğu görülmektedir.
Güvenli bir taşıma yöntemi olan konteyner taşımacılığında bile bu kadar çok kaybın yaşanması, uluslararası taşımacılıkta kaza risklerinin azımsanmayacak derecede olduğunu göstermektedir. Dolayısı ile, bir dış ticaret işleminde olası bir finansal kaybı önlemek açısından, mutlaka nakliye sigortası yaptırılmalıdır.
İhracat ve İthalat İşlemlerinde Nakliye Sigortasını Hangi Taraf Yapar?
Uluslararası ticarette, tarafların teslimata ait sorumluluklarını belirleyen düzenlemelere Incoterms denilmektedir. Güncel incoterms kuralları, Incoterms 2010'dur.
Incoterms 2010'a göre, yalnızca CIF ve CIP yüklemelerinde ihracatçıların sigorta yaptırma ve yaptırdıkları sigortaya ait sigorta poliçesini de alıcılara ibraz etme yükümlülükleri bulunmaktadır.
Diğer teslim şekillerinde alıcının veya satıcının sigortaya ait her hangi bir sorumluluğu bulunmamaktadır. Buna rağmen, tarafların her hangi bir hak kaybına uğramamaları için, uluslararası satış sözleşmesinde mutlaka hangi tarafın ana taşımaya ait nakliye sigortasını yaptıracağı belirtilmelidir.
Nakliye Sigortaları Çeşitleri Nelerdir?
Nakliye sigortaları, eski adıyla Institute of London Underwriters, yeni adıyla International Underwriting Association of London'ın hazırlamış olduğu klozlar (clauses) baz alınarak düzenlenmektedir.
Temel olarak, uluslararası ticarette kullanılan denizyolu taşımacılığı düşünülerek hazırlanan nakliye klozları (institute cargo clauses) 3'e ayrılmaktadır.
Söz konusu nakliye sigortası çeşitleri şunlardır:
- CL382 Institute Cargo Clause (A) (All Risks) (01.01.2009 Revizyonu)
- CL383 Institute Cargo Clause (B) (01.01.2009 Revizyonu)
- CL384 Institute Cargo Clause (C) (01.01.2009 Revizyonu)
Not: Denizyolu için hazırlanmış olan yukarıdaki nakliye sigortası klozları, aynı zamanda uluslararası karayolu taşımacılığında da kullanılabilmektedir.
- Sigortalının bilerek yaptığı harekete yüklenebilen zıya,hasar veya masraf.
- Sigorta edilen şeyin olağan akması, olağan ağırlık veya hacim kaybı ya da aşınma ve yıpranması.
- Sigorta edilen şeyin ambalajlanma veya hazırlanmasındaki yetersizlik ya da uygunsuzluğun neden olduğu zıya, hasar veya masraf. [Konteynır içine yapılan istifleme, bu sigorta başlamadan önce ya da sigortalı veya adamları tarafından yapıldığında, bu 4.3 Klozu bakımından “ambalajlama” ya dahil sayılır].
- Sigorta edilen şeyin gizli kusuru veya niteliğinin neden olduğu zıya, hasar veya masraf.
- Sigorta kapsamındaki bir tehlikeden olsa bile yakın nedeni gecikme olan zıya, hasar veya masraf.
- Gemi sahibi, gemi idarecileri,kiracıları veya işleticilerinin mali kusuru veya ödeme gücünü yitirmesinden doğan zıya,hasar veya masraf.
- Atom veya nükleer parçalanma ve/veya birleşme ya da diğer benzer tepkime [reaksiyon] veya ışınetkin [radyoaktif] güç ya da madde ile çalışan herhangi bir savaş silahının düşmanca kullanımından doğan zıya, hasar veya masraf.
- Sigorta edilen şey bunlara yüklendiği sırada, sigortalı veya adamları bu denize elverişsizlilik veya [yüke] uygunsuzluktan haberli ise, bu sigorta hiçbir halde gemi veya diğer deniz taşıtının denize elverişsizliğinden, gemi,diğer deniz taşıtları, kara taşıtları, konteynır veya lifvanın sigorta edilen şeyi güven içinde taşımaya uygun olmamasından, doğan zıya, hasar veya masrafı kapsamaz.
- Sigortalı veya adamlarının, geminin denize elverişsiz ve sigorta edilen şeyi varma yerine taşımaya uygun olmadığından haberleri olmadıkça, sigortacılar bu örtülü yükümlülüğe herhangi bir şekilde uyulmamasından vazgeçerler.
- savaş, iç savaş, ihtilal, ayaklanma, isyan veya bunlardan doğan iç kargaşa ya da üstün bir gücün veya bu güce karşı yapılan herhangi bir düşmanca hareketin
- zorla tutma [zapt], el koyma, tutuklama, engelleme veya alıkoyma [ korsanlık hariç] ve bunların sonuçları veya bunlara teşebbüsün
- terk edilmiş mayınlar, torpiller, bombalar veya terk edilmiş diğer savaş silahlarının neden olduğu zıya,hasar veya masrafı kapsamaz.
- grevciler, lokavt edilmiş işçiler veya iş karışıklıkları, kargaşa veya halk hareketlerine katılan kişilerin neden olduğu
- grev, lokavt, iş karışıklıkları, kargaşa veya halk hareketlerinin neticesi
- herhangi bir terörist veya politik güdü ile hareket eden herhangi bir kişinin neden olduğu zıya, hasar veya masrafı kapsamaz.
- yangın veya patlama
- gemi veya diğer deniz taşıtının oturması, karaya vurması, batması veya alabora olması
- kara taşıtının devrilmesi veya raydan çıkmasına
- gemi, diğer deniz taşıtı veya kara taşıtının çarpışmasına veya sudan başka bir nesneye değmesi
- tehlike limanında yükün boşaltılması
- deprem, yanardağ püskürmesi veya yıldırım.
- Bu sigorta, istisnalar hariç, her hangi bir sebepten dolayı zıyadan kaçınma ya da bu kaçınmayla ilgili olarak yapılan, navlun sözleşmesine ve/veya yürürlükteki yasa veya uygulamaya göre düzenlenmiş ya da belirlenmiş, müşterek avarya ve kurtarma masraflarını kapsar
- yangın veya patlama
- gemi veya diğer deniz taşıtının oturması, karaya vurması, batması veya alabora olması
- kara taşıtının devrilmesi veya raydan çıkması
- gemi, diğer deniz taşıtı veya kara taşıtının sudan başka bir nesne ile çatışması veya temasına
- tehlike limanında yükün boşaltılmasına makul olarak yüklenebilen [atfedilebilen] zıya veya hasar.
- Bu sigorta, istisnalar hariç, her hangi bir sebepten dolayı zıyadan kaçınma ya da bu kaçınmayla ilgili olarak yapılan, navlun sözleşmesine ve/veya yürürlükteki yasa veya uygulamaya göre düzenlenmiş ya da belirlenmiş, müşterek avarya ve kurtarma masraflarını kapsar
facebook
twitter
google+
fb share