güncel yazılar...
Loading...

Konteyner taşımalarında nem problemi nedir?Nasıl Çözülür?

İhracat alanında çalışmaya başladığım ilk yıllarda beni en çok şaşırtan olaylardan birisi Güney Afrika'ya yapmış olduğumuz soğutma makinaları ihracatında yaşamış olduğumuz paslanma problemiydi.

Müşteri paslanmış ürünlere ait fotoğrafları gönderene kadar da başta üretim müdürü olmak üzere kimse böyle bir duruma fazlaca ihtimal vermiyordu. Gönderdiğimiz ürünler gıda sanayinde kullanıldığı için çoğunlukla paslanmaz çelik kısımlardan ve camdan oluşmaktaydı.

Konteyner zaten dışarıdan hava ve su almadığına göre konteynerin içerisine paslanmayı yaratacak kadar su nasıl girmiş olabilirdi?

Bugünkü yazımda yukarıdaki örnekte açıkladığım konteyner ile yapılan yüklemelerde (container shipment) nem probleminin nedenlerini açıklayıp, olası çözüm önerilerini size sunacağım.

40' Container ile 40' High Cube Container Arasındaki Farklar Nelerdir?

Konteyner, uluslarası taşımacılık sistemi içinde verimli, güvenli ve hasarsız bir şekilde malzeme taşınması için belirli bir standarta tabii olarak üretilmiş, tekrar tekrar kullanılabilen, çoğu zaman çelikten yapılmış, ürünler ile ortam arasındaki bağlantıyı kesen, kapalı kaplara yapılara verilen isimdir.

Daha önceki yazımda belirtmiş olduğum bazı konteyner çeşitleri her ne kadar yukarıda vermiş olduğum tanıma uymasa da, örneğin platform konteyner, istisnalar kaideyi bozmaz yaklaşımı ile biz yine de bu konteyner tanımında ısrarcı olalım.

Bugünkü yazım yine konteyner ile ilgili olacak.


Sizlere denizyolu yüklemelerinde özellikle son yıllarda kullanılmaya başlanan konteyner çeşitlerinden birisi olan ve İngilizce 40' High Cube Container olarak isimlendirilen, Türkçe'ye ise 40' Yüksek Hacimli Konteyner olarak çevrilebilecek olan konteynerin standart 40' konteynerden ne gibi farkları olduğunu açıklamaya çalışacağım.

Reefer Container Nedir? Refrigerated Container Nedir?

Bazı ürünlerin özel sıcaklık ve nem şartları altında nakledilmesi gerekmektedir.

Örneğin Antalya'dan Rusya'ya gönderilen taze domates, biber ve salatalık gibi sebzelerin tazeliklerini korumaları için buzdolabı sıcaklığı olan 0-4 C derecede nakliyesi yapılmaktadır.

Muğla'dan Avrupa ülkelerine satılan taze balıklar 0-4 C derecede, yine bu bölgeden ihraç edilen dondurulmuş balıklar ise -18 C derecedeki konteynerler içerisinde ithalatçıların bulundukları ülkelere taşınmaktadır.

Tüm bu özel sıcaklık gerektiren taşımalar İngilizcesi "Reefer Container" veya "Refrigerated Container" olarak isimlendirilen ve Türkçe'ye soğutuculu konteyner olarak çevrilen taşıma ekipmanları içerisinde yapılmaktadır.

Bugünkü yazımda sizlere soğutuculu konteynerler hakkında detaylı bilgiler vermek istiyorum.

Konteyner Çeşitleri Nelerdir?

İhracat ve ithalata konu olan malların satıcının ülkesinden alıcının ülkesine taşınmasına uluslararası taşımacılık veya uluslararası nakliye denilmektedir.

Günümüz koşullarında uluslararası nakliyenin temelini uluslararası denizyolu taşımacılığı oluşturmaktadır. Denizyolu taşımacılığının da çok büyük bölümü konteyner (container) adı verilen standardize edilmiş kaplar vasıtası ile yürütülmektedir.

Bugünkü yazımda yukarıda açıkladığım gibi uluslararası taşımacılığın en önemli parçalarından birisi olan konteynerler üzerinde durmak istiyorum.

Yazımda sadece denizyolu taşımalarında kullanılan konteynerler ile ilgili bilgiler vereceğim. Havayolunda kullanılan konteynerler ile ilgili olarak ilerleyen günlerde başka bir yazı yazmak istiyorum.

Tır Kaç Euro Palet veya Standart Palet Alır?

Türkiye yakın komşuları ile olan dış ticaretinde genellikle karayolu taşımalarını tercih etmektedir.

Karayolu ile yapılan taşımaların büyük çoğunluğunda yükler dökme olarak değil de paletli olarak tırlara yüklenip sevk edilmektedir.

Her ne kadar son yıllarda birbirinden farklı ebatlara ve iç hacme sahip tır çeşitlerinin kullanımı artmış olsa da, Türkiye'nin yapmış olduğu ihracat ve ithalatlarında en sık kullanılan tır çeşidi tenteli tır veya daha doğru tabir ile tenteli treyler olarak isimlendirelen araçtır.


Bugünkü yazımda tenteli tırın tek sıralı bir yüklemede kaç adet Euro Palet ve Standart Palet aldığını tır yükleme planı çizimleri yardımı ile açıklayacağım.

Pratik iş hayatına dönük bu tür yazılarımın size yardımcı olacağını umuyorum.

20ft ve 40ft'lik Konteynerler Kaç Adet 110cmx110cm Palet Alır?

Bundan önceki yazılarımda 20' ile 40' konteynerlerin kaçar adet euro palet ve standart palet aldığını yazmış olduğum yazılarımda konteyner yerleşim planları vasıtası ile açıklamıştım.

Dilerseniz bugünkü yazımın hemen başında eski sayfalarımın linklerini sizlerle paylaşayım ki ilgilenen arkadaşlar hızlı bir şekilde ilgili saylara ulaşabilsinler.
Bugünkü yazımda ise hem 20ft konteynere hem de 40ft konteynere kaç adet 110cmx110cm'lik palet sığdığını açıklamak istiyorum. 

110cm x 110cm'lik paletler Asya Palet olarak bilinmekte olup, euro palet (80cmx120cm) ve standart paletten (100cmx120cm) sonra dünya genelinde en çok kullanılan 3. palet çeşididir.

20 ft Konteynere Kaç Standart Palet Sığar?

20ft konteyner (20 ft Container, 20' Dry Container), ki bazı uygulayıcılar bu konteynere 20'lik konteyner de demektedirler, 40 ft konteyner ile beraber dış ticaret işlemlerinde en sık kullanılan konteyner çeşidinden birisidir.

Standart paletler, ki bu paletler aynı zamanda endüstriyel palet (industrial pallet) olarak da isimlendirilmektedir, özellikle ABD'li ve Kanada'lı ihracatçı ve ithalatçıların yoğunlukla tercih etmiş olduğu palet çeşididir.

Türkiye'de yerleşik ihracatçı ve ithalatçı firmalardan ABD ve Kanada ile ticaret yapanlarının sıklıkla karşılaşabileceği yükleme kombinasyonlarından birisi şüphesiz ki 20'lık konteyner içerisine yerleştirilecek olan ürünlerin standart paletler üzerine konulması ile elde edilmektedir.


Bugünkü yazımda kaç adet standart paletin (1000mmx1200mm) 20 ft konteynere sığdığını konteyner yerleşim planları çizerek sizlere göstermek istiyorum.

40 ft Konteynere Kaç Standart Palet Sığar?

40 ft konteyner (40ft Container, 40' Dry Container) dış ticaret işlemlerinde en sık kullanılan konteyner çeşitlerinden birisidir.

Standart paletler, bazı uygulayıcılar standart paletleri endüstriyel palet (industrial pallet) olarak da isimlendirmektedir, özellikle ABD'li ve Kanada'lı ihracatçı ve ithalatçıların yoğunlukla tercih etmiş olduğu palet çeşididir.

Türkiye'de yerleşik ihracatçı ve ithalatçı firmalardan ABD ve Kanada ile ticaret yapanlarının sıklıkla karşılaşabileceği yükleme kombinasyonlarından birisi şüphesiz ki 40'lık konteyner içerisine yerleştirilecek olan ürünlerin standart paletler üzerine konulması ile elde edilmektedir.


Bugünkü yazımda kaç adet standart paletin (1000mmx1200mm) 40 ft konteynere sığdığını konteyner yerleşim planları çizerek sizlere göstermek istiyorum.

20 ft Konteynere Kaç Euro Palet Sığar?

20ft konteyner (20 ft Container, 20' Dry Container), ki bazı uygulayıcılar bu konteynere 20'lik konteyner de demektedirler, 40 ft konteyner ile beraber dış ticaret işlemlerinde en sık kullanılan konteyner çeşidinden birisidir.

Yazımın başlığında görmüş olduğunuz Euro Palet ise başta Avrupa ülkeleri olmak üzere Dünya genelinde en çok tercih edilen palet çeşitlerinden birisidir.

Özellikle Avrupa ve Asya ülkeleri ile dış ticaret yapan ithalatçı ve ihracatçı firmaların sıklıkla karşılaşabileceği yükleme kombinasyonlarından birisi şüphesiz ki 20'lik konteyner içerisine yerleştirilecek olan ürünlerin euro paletler üzerine konulması ile elde edilmektedir.

Bu durumda 20'lik konteynerin kaç euro palet aldığının bilinmesi yükleme güvenliği açısından büyük önem arz etmektedir.


Bugünkü yazımda kaç adet euro paletin (800mmx1200mm) 20 ft konteynere sığdığını konteyner yerleşim planları çizerek sizlere göstermek istiyorum.

40ft Konteynere Kaç Euro Palet Sığar?

40 ft konteyner (40ft Container, 40' Dry Container) dış ticaret işlemlerinde en sık kullanılan konteyner çeşitlerinden birisidir. Euro paletler de özellikle Avrupa'lı ihracatçı ve ithalatçıların çoğunlukla tercih etmiş olduğu palet çeşidir.

Avrupa ve Asya ile ticaret yapan ithalatçı ve ihracatçı firmaların sıklıkla karşılaşabileceği yükleme kombinasyonlarından birisi şüphesiz ki 40'lık konteyner içerisine yerleştirilecek olan ürünlerin euro paletler üzerine konulması ile elde edilmektedir.


Bugünkü yazımda kaç adet euro paletin (800mmx1200mm) 40ft konteynere sığdığını konteyner yerleşim planları çizerek sizlere göstermek istiyorum.

Air Waybill Nedir? Nasıl Hazırlanır?

Bir süredir dış ticarette kullanılan belgeleri tanıttığım yazılarıma bugün "Air Waybill" yani Türkçe'si ile "Havayolu Taşıma Senedi" ile devam edeceğim.

Havayolu taşıma senedi, adından da anlaşılacağı üzere, hava limanından hava limanına yapılan nakliyelerde kullanılan bir taşıma belgesidir.

Bazı kullanıcılar air waybill yerine air transport document terimini  kullanmaktadırlar. Özellikle en son akreditif kuralları olan UCP 600 içerisinde air waybill tanımlaması yerine air transport document tanımlaması yapıldığını not düşmekte fayda vardır.

Resim TNT Express sitesinden alınmıştır.
Bugünkü yazımda havayolu taşıma senedi (air waybill) kavramı üzerinde duracağım.

İlk bölümde air waybill'in tanımını yaptıktan sonra ikinci bölümde havayolu taşıma senedinin temel özelliklerini açıklamaya çalışacağım. Yazımın son bölümünde ise havayolu taşıma senedi nasıl düzenlenir sorusuna yanıt verip, air waybill örneği ile yazımı noktalamayı planlıyorum.

Sac İthalatında 60000 Ton'luk Tarife Kontenjanı İçin Başvurular Başladı

Bakanlar Kurulu kararı ile beraber 2015 yılı Mayıs ayından itibaren paslanmaz çelikten soğuk haddelenmiş sac ithalatında tarife kontenjanı uygulamasına geçilmiştir.

Söz konusu bakanlar kurulu kararı uyarınca 7219.31.00.00.00, 7219.32.10.00.00, 7219.32.90.00.00, 7219.33.10.00.00, 7219.33.90.00.00, 7219.34.10.00.00, 7219.34.90.00.00, 7219.35.10.00.00, 7219.35.90.00.00, 7220.20.21.00.11, 7220.20.29.00.11, 7220.20.41.00.11, 7220.20.49.00.11, 7220.20.81.00.11 ve 7220.20.89.00.11 GTİP numaralı ürünlerin ithalatında bu ürünleri üretiminde kullanan firmalar için (bu ürünleri hammadde veya yarımamul olarak kullanarak üretim yapan sanayi firmaları) 60.000 ton'luk bir tarife kontenjanı oluşturulmuştur.
Tarife kontenjanı altında yapılan ithalatlarda gümrük vergisi sıfır (0) olup normal şartlarda söz konusu ürünlerde %30'luk bir gümrük vergisi bulunmaktadır.

Tarife kontenjanın dağıtımı talep toplama yöntemiyle yapılacaktır.

Bu demek oluyor ki söz konusu tarife kontenjanından faydalanmak isteyen firmalar tebliğin yayınlanma tarihi olan 20.Haziran.2015'den itibaren 10 iş günü içerisinde tebliğin ekinde yer alan İthal Lisansı Başvuru Formu'nu doldurup istenilen ilave belgeleri temin ederek (imza sirkülerinin aslı veya Ekonomi Bakanlığınca onaylı nüshası, Ticaret Sicil Gazete'sinin aslı veya noter onaylı örneği veya sanayi odası onaylı örneği, kapasite raporu ve söz konusu maddeler kullanılarak üretilen eşya ile ilgili kapasite rakamları, ithalatı yapılacak eşyaya ait proformalar ile firmanın kayıtlı olduğu sanayi odasından alacağı ve fiilen söz konusu maddeyi sarf ettiğini gösterir yazı) Ekonomi Bakanlığına (İthalat Genel Müdürlüğü) müracaat etmeleri gerekmektedir.

On iş günü içerisinde yapılamayan başvurular değerlendirmeye alınmaz.

Söz konusu tebliğin tamamını hemen aşağıda bulmanız mümkündür.

Non-Negotiable Bill of Lading Nedir? Sea Waybill Nedir?

"Non-Negotiable Bill of Lading" veya daha doğru tabiri ile "Sea Waybill" Türkçe'ye "Ciro Edilemez Denizyolu Taşıma Senedi" olarak çevrilebilir.

Ciro edilemez denizyolu taşıma senedi denizyolu taşımalarında kullanılan bir çeşit taşıma belgesidir.

Ciro edilemez denizyolu taşıma senedi, limandan limana yapılan denizyolu taşımalarında kullanılan konşimentolardan ise mal teslimine ait prosedürleri bakımından farklılıklar göstermektedir.

Bugünkü yazımda "Non-Negotiable Bill of Lading" yani "Ciro Edilemez Denizyolu Taşıma Senedi" üzerinde duracağım.
Resim : Hamburg-süd sitesinden alınmıştır.
Yazımın ilk bölümünde neden ciro edilemez denizyolu taşıma senedi kullanımına ihtiyaç duyulmuştur sorusuna yanıt verdikten sonra konşimento ile ciro edilemez denizyolu taşıma senedi arasındaki farkları izah etmeye çalışacağım.

Son bölümde ise bir adet ciro edilemez denizyolu taşıma senedi örneğini sizlerle paylaşmayı planlamaktayım.

Commercial Invoice Nedir? Nasıl Doldurulur?

Commercial Invoice uluslararası ticaret işlemlerinde en sık kullanılan belgelerden birisidir.

Commercial Invoice, Türkçe'ye ticari fatura veya yabancı fatura olarak çevrilmektedir. Yabancı fatura olarak adlandırılmasının sebebi, sanırım, çoğunlukla İngilizce olarak düzenlenmesi ve yurtiçinde değil de yurtdışındaki işlemlerde kullanılmasıdır.

Dış ticarette kullanılan belgelerin sınıflandırılmasında, commercial invoice kullanım amacı itibari ile ticari belgeler grubunda yer alır.

Ticari fatura, proforma faturadan farklı olarak ihracat ve ithalat işleminde satış gerçekleştikten sonra düzenlenmektedir.


Bugünkü yazımda, şu ana kadar temel görevlerini tanımlamış olduğum commercial invoice, yani ticari fatura kavramı üzerinde duracağım.

İlk bölümde ticari fatura tanımını kısaca verdikten sonra, ilerleyen bölümlerde ticari fatura nasıl düzenlenir sorusuna cevap arayacağım. Yazımın son bölümde ise ticari fatura örneğini sizlerle paylaşacağım.

Duvar Kağıtları İthalatına İlave İthalat Vergisi Getirildi

Duvar kağıtları ithalatına ilişkin olmak üzere 12.Aralık.2014 tarihinde başlatılan ithalatta korunma önlemi  soruşturması 20.Haziran.2015 tarihinde sona ermiş olup, soruşturma neticesinde 3 yıl süre ile "4814.20.00.00.00", "4814.90.10.00.00", "4814.90.70.10.00" GTİP numaralı duvar kağıtları ithalatında ilave ithalat vergisi uygulamasına gidilmiştir.

Karar gereğince menşe ülke fark etmeksizin yapılacak olan duvar kağıdı ithalatında ek mali yükümlülük uygulanacaktır.
Dolayısı ile bu ilave ithalat vergisi kararı sadece Çin malı ürünleri değil, tüm ülke ürünlerini kapsamaktadır. Yalnızca gelişmekte olan ülkelere muafiyet tanınabilecektir.

Resmi gazetede konu ile ilgili olarak yayınlanmış tebliğin tam metnine hemen aşağıda ulaşabilirsiniz.

Çin Malı Bazı Soğutuculara Anti Damping Soruşturması Başlatıldı

Üntes Rhoss Isıtma Soğutma Sistemleri A.Ş', Erbay Soğutma Isıtma Cihazları San. ve Tic. Ltd. Şti., İmas Klima Soğutma Makina Sanayi Ticaret ve Müm. A.Ş., Vatbuz Isıtma Soğutma ve Hav. San. Paz. Tic. Ltd. Şti., İmbat Soğutma Isıtma Makina San.ve Tic. Ltd. Şti.'nin yapmış olduğu başvuru üzerine T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi Çin Halk Cumhuriyeti menşeli 8418.69.00.10.00 GTİP numaralı “kondenserleri ısı değiştiricisi fonksiyonu gören kompresörlü üniteler” başlıklı ürünler için anti damping soruşturması başlatılmasına karar vermiştir.
Yapılacak olan anti damping soruşturması neticesinde eğer Çin devletinin söz konusu mal grubu üreticilerine Dünya Ticaret Örgütü (World Trade Organization, WTO) kararlarına aykırı şekilde teşvikler verdiği tespit edilmesi durumunda Çin malı söz konusu ürünler için anti damping vergilerinin uygulanması kararı verilecektir.

Packing List Nedir? Nasıl Doldurulur?

Uluslararası ticarete konu olan bir yüklemedeki paketlemenin nasıl yapıldığını, yüklemede toplam kaç kap veya palet ürün olduğunu, ürünlerin hangi taşıma vasıtası ile taşındığını, yüklemeye ait net ve brüt ağırlıkların gösterildiği dış ticarette kullanılan belgeye İngilizce olarak "Packing List" denilmektedir.

Packing list Türkçe'ye paketleme listesi veya çeki listesi olarak çevrilmektedir.

Bazı durumlarda paketleme listesi ve ağırlık listesi tek bir belge üzerinde birleştirilmekte ve İngilizce'si "Packing and Weight List" olarak kullanılan paketleme ve ağırlık listesi ortaya çıkmaktadır.

Bugünkü yazımda hemen hemen her ihracat veya ithalat işleminde kullanılan önemli bir dış ticaret belgesi olan packing list hakkında bilgiler vereceğim.


Yazımın ilk bölümünde paketleme listesinin tanımını yaptıktan sonra, paketleme listesinin görevlerini açıklayacağım. Daha sonra paketleme listesi nasıl hazırlanır sorusuna yanıt bulduktan sonra sön bölümde bir paketleme listesi örneğine yer vereceğim.

Türkiye'deki Fiata Üyesi Freight Forwarder Firmalar

Bugün, üzerinde bir haftalık çalışma sonucunda hazırlamış olduğum bir yazıyı sizlerle paylaşmak istiyorum.

Paylaşacağım içerik Türkiye'de yer alan ve Fiata üyesi olan freight forwarder firmaların bir başka deyişle lojistik şirketlerin bilgilerini kapsamaktadır.

Neden Fiata üyesi firmalara yer verdim?

İngilizce'si "International Federation of Freight Forwarders Associations" ve Fransızca'sı "Fédération Internationale des Associations de Transitaires et Assimilés" olan Fiata, uluslararası bağlamda freight forwader firmaların çatı organizasyonudur.


Fiata üyesi forwarder firmalar belirli kurallara uymak zorundadırlar. Ayrıca Fiata dökümanlarını (FBL, FCR, FCT gibi) yalnızca Fiata üyesi forwarder firmalar kullanabilmektedir.

Dolayısı ile Fiata üye uluslararası nakliye firmalarının nispeten sağlam finansal ve insan kaynaklarına sahip, yeterli sermaye gücü olan firmalar olduğu kabul edilmektedir.

Firmaların verilerini nasıl derledim?

Firmaların ünvan, adres, iletişim bilgileri, web siteleri, e-posta adresleri ile yetkili kişilerine ait detaylara bu sayfadan ulaşabilirsiniz.

Elde ettiğim bilgilerin doğru ve güncel olduğunun kontrolü açısından mutlaka her firmanın web adresini bulup söz konusu verilerin doğruluğunu her firma için teyit etmeye çalıştım.

Sonuçta 117 adet uluslararası lojistik firmasının detaylarını barındıran bugünkü yazım ortaya çıkmış oldu.

EXW ve FCA Teslim Arasındaki Farklar Nelerdir?

Bundan önceki yazılarımda FOB ile CIF yüklemeler arasındaki farkları belirtmiştim.

Ayrıca FCA ile FOB teslim şekilleri arasında ne gibi farklılıklar olduğuna da yine önceki yazılarımda değinmiştim.

Bugün ise yine Incoterms 2010 kuralları çerçevesinde çok kullanılan 2 teslim şekli arasındaki temel farklılıkları açıklamaya çalışacağım.

Yazımın başlığından da anlayabileceğiniz gibi bugünkü yazımın konusunu EXW teslim ile FCA teslim arasındaki farklar oluşturmaktadır.


İlk bölümde EXW ile FCA teslim şekillerini tanımladıktan ve her iki teslim şeklinin temel özelliklerini belirttikten sonra yazımın son bölümünde ise iki ticari terim arasındaki farkları belirtmeye çalışacağım.

FCA ve FOB Teslim Arasındaki Farklar Nelerdir?

Incoterms 2010 içerisinde yer alan en esnek teslim şekillerinden birisi FCA olmasına rağmen, FCA teslim şeklinin ihracat ve ithalat işlemlerinde yaygın olarak kullanıldığını söylemek zordur.

Dış ticaret uygulayıcılarının genellikle FCA teslim şekli yerine FOB veya Ex Works seçeneklerini kullandıkları görülmektedir.

Oysa FCA teslim şeklinin diğer teslim şekilleri ile arasındaki farklar daha iyi anlaşılsa, dış ticaret uygulayıcılarının da zamanla daha doğru kullanımlara yönelip bu teslim şeklini satış sözleşmelerinde daha sık kullanmaya başlayacakları beklenebilir.


Bugünkü yazımda Incoterms 2010 içerisinde tanımlanmış FCA (Free Carrier) teslim şekli ile FOB (Free on Board) teslim şekli arasındaki farkları açıklamaya çalışacağım.

FOB ve CIF Teslim Arasındaki Farklar Nelerdir?

Günümüzde satış sözleşmelerinde veya satış sözleşmeleri yerine kullanılan proforma faturalarda temel olarak kullanılan teslim şekilleri ICC tarafından hazırlanmış olan INCOTERMS'lerdir.

ICC (International Chamber of Commerce) teslim şekillerini oluşturmakla kalmayıp, teslim şekillerini düzenli olarak revize etmekte ve böylece teslim şekillerinin değişen şartlara uyum sağlamalarını temin etmektedir.

İhracat ithalat işlemlerinde kullanılan güncel teslim şekilleri Incoterms 2010'dur. Ayrıca bilmekte fayda vardır ki önceki teslim şekilleri sürümleri de eğer taraflar tarafından istenirse satış sözleşmelerinde kullanılabilmektedir.


Bugünkü yazımda dış ticarette en sık kullanılan 2 teslim şekli olan FOB (Free on Board) teslim şekli ile CIF (Cost Insurance and Freight) teslim şekli arasındaki farkları irdelemeye çalışacağım.

Multimodal Bill of Lading Nedir?

Multimodal bill of lading (MMBL) dış ticaret işlemlerinde multimodal transport document veya combined bill of lading olarak da bilinen bir çeşit taşıma belgesidir.

UCP 600, güncel akreditif kuralları kapsamında Türkçe'ye en az iki farklı taşıma şeklini kapsayan bir taşıma belgesi (multimodal veya combined taşıma belgesi) olarak çevrilmiştir.

Bugünkü yazımda kısaca multimodal bill of lading'in tanımını yaptıktan sonra çeşitleri üzerinde durmayı planlıyorum.

Yazımın son kısmında ise bir örnek uygulama üzerinden konuyu pekiştireceğim.



Freight Forwarder Nedir? Çeşitleri Nelerdir? Ne iş Yaparlar?

Bugün ihracat veya ithalat yapıyor iseniz mutlaka bir "freight forwarder" firması ile çalışıyorsunuz olmalısınız.

Çoğu zaman kendilerini lojistik firması, nakliyeci olarak tanıtan forwarder firmalar aslında herhangi bir taşıma aracına sahip olmaksızın, komisyon üzerinden işlemlerini yürüten kurumlardır.

Bazı forwarder firmalar tek ofisten oluşan küçük ölçekli firmalar iken, bazı freight forwarder firmalar ise uluslararası ölçekte sağlam finansal yapıları ve pek çok ülkede yer alan yerel ofisleri ile devasa küresel firmalardır.

Fakat ölçeklerinden bağımsız olarak temel anlamda freight forwarder firmaların vermiş oldukları hizmetler aynı mantığa dayanmaktadır.


Bugünkü yazımda freight forwarder olarak bilinen yük komisyoncularının uluslararası ticarette hangi görevleri ifa ettiklerini açıklamaya çalışacağım. 

Dilerseniz ilk aşamada freight forwarder tanımıyla konuyu ele almaya başlayalım.

Shipment Advice Nedir? Sevk Avisi Nedir?

Daha önceki yazılarımızda ihracat ithalat işlemlerinde en çok kullanılan taşıma yöntemi olan uluslararası denizyolu taşımacılığının büyük oranda konteynerler vasıtası ile yapılmakta olduğunu belirtmiş ve World Shipping Council verilerine göre yaklaşık 20 milyon konteynerin sirkülasyonda olduğunu aktarmıştım.

Bu kadar yoğun gemi ve konteyner trafiğinin olduğu uluslararası denizyolu taşımalarında belirli kaza riskleri elbette mevcuttur.

Yılda 1500 ila 3500 konteynerin denizyolu taşımalarında yaşanan kazalarda kaybolduğu istatistiki olarak bilinmektedir.

Dolayısı ile dış ticaret işleminde taraflar nakliye esnasında yaşanacak olumsuzluklara karşı kendilerini korumak amacıyla nakliye sigortası (cargo insurance policy) yaptırma yoluna gitmektedirler.

Bilindiği gibi Ex Works, FOB, FCA, CFR gibi teslim şekillerinde nakliye sigortasını ithalatçılar yapmaktadır.

İthalatçıların nakliye sigortasını gemi kalkmadan organize etmeleri tüm riskleri karşılayan bir sigorta poliçesi (All Risks Insrurance Policy) düzenleyebilmeleri için elzemdir.

Fakat ithalatçılar sigorta poliçesi düzenleyebilmeleri için sigorta firmasına vermeleri gereken bazı bilgilerden yoksundurlar.

İşte yükleme ihbarı olarak Türkçe'ye çevrilebilecek olan Shipment Advice, ithalatçıların nakliye sigortası yapmalarına olanak sağlayacak bilgileri içeren bir dış ticaret belgesi konumundadır.


Bugünkü yazımda shipment advice nedir, dış ticaret işlemlerinde yükleme ihbarı ne işe yarar konularını işleyip örnek bir yükleme ihbarı belgesini sizlerle paylaşacağım.

Stale Documents Nedir?

Stale documents akreditifli ödemeler ile ilgili bir terimdir ve akreditifte istenilen belgelerin ibraz süresinden (presentation period) daha sonra görevli bankaya ibraz edildiğini belirtmek amacıyla kullanılmaktadır.

Esasen akreditifler iki ana bölüme ayrılmaktadır. Bunlar, mal ve hizmet satışında kullanılan ticari akreditifler (commercial letter of credit) ve garanti mektubu mantığı ile kullanılan teminat akreditifleridir (standby letter of credit).

Uluslararası ticarette ihracat ve ithalat işlemlerinde ticari akreditifler kullanılmaktadır.

Ticari akreditiflerin hemen hemen tümünde malların satıcının ülkesinden alıcının ülkesine nasıl nakledileceğini gösteren bir taşıma belgesi ibrazı şart koşulmaktadır.


Eğer bir akreditifte taşıma belgesinin ibrazı şart koşulmuş ise bu durumda akreditif kurallarına göre belgelerin taşıma belgesi tarihinden itibaren 21 gün içerisinde görevli bankaya (nominated bank) ibrazı gerekmektedir. (akreditifte aksi yönde bir hüküm yoksa)

Aksi halde bankalar geç ibraz rezervi uygulamaktadırlar. İşte bu 21 günlük süreçte bankaya teslim edilemeyen belgelere İngilizce'de Stale Documents ( Zamanında Teslim Edilemeyen Belgeler) denilmektedir.

Container No ve Seal No Nedir?

Eğer bir yükleme konteyner (container) ile yapılmakta ise konşimentolarda mutlaka konteyner numarası (container no) yer almalıdır.

Konteyner numarasına ek olarak aynı zamanda konteynerin ihracatçı firma tarafından yükleme sonrasında güvenli bir biçimde kapatıldığını gösteren mühür numarası da (seal number) konşimentoya eklenmelidir.

Konteyner ve mühür numarası gümrük işlemlerinde ve malın takibi esnasında önemli görevler üstlendiği için ihracatçılar ve ithalatçılar tarafından özellikleri iyi bilinmesi gereken tanımlardır.

Bugünkü yazımda konteyner numarası ve konteyner mühür numarasının tanımını yapıp uygulamada uluslararası yük taşımasında ne amaçla kullanıldıklarını anlatmaya çalışacağım.

Ayrıca konteyner numarası online olarak ücretsiz bir şekilde nasıl kontrol edilir onu da öğrenmiş olacaksınız.


FCL/FCL, LCL/LCL veya FCL/LCL Ne Demektir?

Uluslararası ticarette taşımaların büyük çoğunluğu denizyolu ile yapılırken; denizyolu taşımalarının da büyük çoğunluğu konteyner taşımacılığı ile yapılmaktadır.

Konteyner taşımacılığı 1970'li yıllardan itibaren uluslararası taşımacılığa damgasını vurmaya başlamış ve getirmiş olduğu standardizasyon sayesinde kısa sürede kullanım alanı hızla artmıştır.

Günümüzde yaş sebze meyveden tutun makina ekipmanlarına, tüketici elektroniğinden tekstile, kimyasal maddelerden gıda maddelerine kadar pek çok ürünün taşınmasında konteynerler kullanılmaktadır.



Bugünkü yazımda konteyner taşımacılığında kullanılan terimlerin en önemlilerinden olan FCL (Full Container Load) ve LCL (Less Container Load) üzerinde duracağız.


Konşimento Ne Zaman Düzenlenir?

Bundan bir önceki yazımda konşimento kavramı üzerinde durmuş, konşimentonun tanımını yapıp çeşitlerini sıralamıştım.

Uluslararası ticarette limandan limana yük taşıması amacıyla düzenlenen taşıma belgelerine verilen genel isim olan konşimentolar hakkında bilinmesi gereken pek çok önemli detay bulunmaktadır.

Bu detaylardan önemli bir tanesi de konşimentonun düzenlenme zamanıdır. Konşimentolar ne zaman düzenlenebilir?

Hangi şart gerçekleştikten sonra taşıyıcı acentası veya forwarder firma konşimentoyu kesebilmektedir?


Konşimento Nedir? Konşimento Çeşitleri Nelerdir?

İhracat ve ithalat işlemleri gerçekleştirilirken satışa söz konusu olan malların ihraç ülkesinden ithalatı yapan ülkeye kadar taşınması gerekmektedir.

İhracat veya ithalat işlemlerinde taşıma denizyolu, karayolu, havayolu, demiryolu veya bunların bir arada kullanılması ile oluşan multimodal (çoklu taşıma) şeklinde yapılmaktadır.

Dış ticarette kullanılan her bir taşıma şeklinde farklı özellikleri olan taşıma belgeleri kullanılmaktadır.

Örneğin havayolu taşımalarında havayolu taşıma senedi (air waybill), karayolu taşımalarında karayolu taşıma senedi (cmr consignment note), demiryolu taşımalarında demiryolu hamule senedi kullanılmaktadır.

Limandan limana yapılan deniyolu taşımalarında ise kullanılan taşıma belgesine konşimento (bill of lading) ismi verilmektedir. Dolayısı ile konşimento en basit tanımı ile denizyolu taşımalarında kullanılan bir taşıma belgesi olarak tanımlanabilmektedir.