güncel yazılar...
Loading...

Alibaba.com: Nedir, Nasıl Kullanılır?

İnternetin günlük hayata girip yaygınlaşmasıyla beraber, ithalat ihracat işlemleri daha önce hiç olmadığı kadar değişiklikler göstermiştir.

Dış ticaret firmalarının ve diğer uluslararası ticari kuruluşların birbirleriyle olan haberleşmeleri ucuzlamış ve hızlanmış, daha önce bulunması uzun süreçler alan bilgiler bir kaç tıkla firmaların ayağına gelmiştir.

İnternetin ihracat ve ithalat işlemlerinde yapmış olduğu en önemli etkilerden birisi de online pazar yerlerini ve B2B web sitelerini günlük kullanıma kazandırmış olmasıdır. 

Alibaba.com, internetin henüz yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı yıllarda kurulmuş, Dünya üzerinde en çok ziyaret edilen, B2B web sitesidir.

Bugünkü yazımda, Alibaba.com'un ilk kuruluş günlerinden günümüze kadar olan süreçte neler yaşadığını detaylı biçimde açıklamaya çalışacağım.
Alibaba.com Nedir?
Alibaba.com'un Kurucusu Kimdir? Hangi Ülkede Kurulmuştur?
Alibaba.com'u Daha Çok Kimler Kullanıyor?
İthalatçılar İçin Alibaba.com Ne Gibi Özellikler Sunuyor?
İhracatçılar İçin Alibaba.com Ne Gibi Özellikler Sunuyor?
Alibaba.com Gerçekten İşe Yarıyor mu?


Mona Lisa, rönesans İtalya'sında, Leonardo da Vinci tarafından resmedilmiş bir tablodur. Sanat tarihinin üzerinde en çok konuşulan parçası olan Mona Lisa, yüzyıllardan beri içerisinde barındırdığı gizemlerle ilgi odağı olmuştur.

Mona Lisa tablosunda, resmin göz bölümüne odaklandığınızda görülen gülümseme, odak noktanızı resmim ağız bölgesine kaydırdığınızda ise yerini hüzne bırakmaktadır.

Leonardo da Vinci'nin, pek çok yenilikçi resim tekniğinin uygulandığı Mona Lisa tablosu, rönesans dönemine damga vurmuş bir eserdir.

Mona Lisa nasıl ki rönesans dönemini en iyi yansıtan eser ise, aynı şekilde Alibaba.com da günümüz küresel ticaretinin işleyişi hakkında bize fikir veren en önemli web sitelerinden birisidir.

Özellikle, Çin'den ithalat yapmak isteyen firmaların yoğunlukla kullandığı Alibaba.com, ürünlerini yurtdışına pazarlamak isteyen ihracatçıların da en uğrak adreslerinden birisidir.

Bugün, Alibaba.com hakkında bilmek isteyebileceğiniz pek çok detayı içinde barından bir yazı yazmak amacındayım.

Alibaba.com Nedir?

Alibaba.com, firmalar arasında ihracat ve ithalat işlemlerinin gerçekleştirildiği, online bir platformdur. İngilizce, B2B olarak isimlendirilen bu satış şeklinde, firmalar arasında ticari faaliyetler büyük miktarlarda (toptan) yürütülmektedir.



Daha sonraki yıllarda B2C (Firmadan Müşteriye) satış kanalına da yönelen Alibaba.com, AliExpress.com sitesini hizmete açmıştır.

Alibaba.com, firmalar arasında toptan ticaretin gerçekleştiği bir site iken, AliExpress.com ise bireysel kullanıcıların mal alabileceği bir sitedir.

Alibaba.com'un Kurucusu Kimdir? Hangi Ülkede Kurulmuştur?

Alibaba.com, 4 Nisan 1999 tarihinde Çin'li bir girişimci olan Jack Ma tarafından, Çin'li üreticileri uluslararası alanda iş yapan ithalatçı firmalara tanıtmak amacıyla kurulmuştur.
Jack Ma, Alibaba.com'un kurucusu.
İsim olarak Türkçe gibi görünse de, sitenin ortaklık veya kuruluş yapısında, Türkiye ile ilgili her hangi bir bağlantı bulunmamaktadır.

Alibaba.com'un 1999 yılındaki resmi açılış seremonisi.
Alibaba.com, mevcut durumda Alibaba Group altında faaliyet gösteren bir firma olup, grup şirketleri arasında Alibaba.com yanında Alipay.com, taobao.com, AliExpress.com gibi diğer önemli sitelerin de yer aldığı 20'nin üzerinde firma yer almaktadır.

Alibaba.com'u Daha Çok Kimler Kullanıyor?

Alibaba.com'u daha çok ithalatçılar kullanıyor. Bu ithalatçıların amacı çoğu zaman Çin'li üreticilere ulaşmak. Zira, Çin son yıllarda yapmış olduğu büyüme atağı ile Dünya'nın en çok ihracat yapan ülkesi konumunda.

1980 yılından günümüze kadar ülkelerin yapmış olduğu ihracatları incelediğim ve 1980 yılından itibaren yıllık olarak Dünya genelinde en fazla ihracat yapan 10 ülkeyi tanıttığım yazımda da görüleceği gibi; Çin henüz 1997 yılında en fazla ihracat yapan 10 ülke içerisinde değilken, yapmış olduğu muazzam atakla 2009 yılında en fazla ihracat yapan ülke olmuştur.

2009 yılından itibaren Dünya genelinde en çok ihracat yapan ülke Çin'dir.

Çin, hem ABD ve Avrupa'ya olan coğrafi uzaklığı, hem fabrikaların Çin içerisinde geniş bir alana yayılması nedeniyle yerinde pazarlama faaliyetleri yürütmek için kolay bir ülke konumunda değildir.

Aynı zamanda, Çinçe'nin alfabe olarak Latin alfabesi kullanan ülkelere ters gelmesi ve Çin'in yıllarca süren içe kapanık, komünist bir rejimden yavaş yavaş kapitalizme geçmesi de Çin'de yapılacak pazarlama faaliyetlerini zorlaştıran etmenlerdir.

Yukarıda saydığım etmenleri 2016 Dünyası için değil fakat, internetin ve teknolojinin henüz yeni yeni gelişmeye başladığı 1999 Dünyasına uyarladığınızda, Alibaba.com gibi bir online platformun uluslararası ithalatçıların işini ne denli kolaylaştırdığını anlayabilirsiniz.

Alibaba.com, aynı zamanda ürünlerini uluslararası pazarlarda satmak isteyen ihracatçılar için de önemli avantajlar sağlamaktadır.

Hemen hemen tüm ihracatçı firmaların Alibaba.com üzerinde bir profil sayfası bulunmaktadır.

İthalatçılar İçin Alibaba.com Ne Gibi Özellikler Sunuyor?

Alibaba.com, esas itibari ile Çin'li üreticileri batılı ülkelerde bulunan ithalatçılar ile tanıştırmak için yola çıkmış bir firmadır.

Firma, ithalatçılara olabildiğince yardımcı olarak, Çin'li firmaların satışlarını arttırma yolunu seçmiştir. Firmanın kazandığı para ise ihracatçılardan gelmektedir.

Alibaba.com üzerinden satış yapan firmalar, Alibaba.com'un ücretli olarak sunmuş olduğu hizmetleri satın alma yoluna gitmektedirler.

Ürün Sorgulama:

Alibaba.com üzerinden, bir ithalatçı olarak yapabileceğiniz en basit işlem ürün sorgulamasıdır. Alibaba.com, yapmış olduğu web sitesi dizayn değişiklikleri ile ürün sorgulamasını olabildiğince kolaylaştırmıştır.


Alibaba.com'un ana sayfasında yer alan arama sekmesine, ithal etmek istediğiniz ürünün İngilizce ismini yazarak, kolaylıkla ürün sorgulaması yapmanız mümkündür.

Örneğin, yukarıdaki resimde bebek kamerası ithal etmek isteyen bir ithalatçı firma, arama motoruna "baby camera" yazarak ürün sorgulaması yapabilmektedir.

Yapılan ürün sorgulama sonuçları aşağıdaki görselde gösterilmektedir.


Sorgulama sonuçlarında ithalatı yapılmak istenilen ürünler listelenmektedir. Her bir ürünün yanında, ürünün üretimini yapan firma da yer almaktadır.

İthalatçı firmaların beğendikleri ürünün üreticileri ile kolayca iletişim kurabilmeleri için, üretici firmalara ulaşabilecekleri iletişim detayları kısa firma tanıtımının hemen altında, "contact supplier" linkinde yer almaktadır.

Alibaba.com üzerinde listelenen tedarikçilerle iletişime geçen ithalatçıların siparişlerini tamamlamaları için 2 seçenekleri bulunmaktadır.

Trade Assurance Order

Bunlardan birincisi, Alibaba.com üzerinden online olarak siparişin tamamlanmasına olanak sağlayan "Trade Assurance Order" seçeneğidir.

Bu seçenekte, ithalatçı firma mal talep etmek istediği firma ile Alibaba.com üzerinden iletişime geçmekte ve ilerleyen süreçleri Alibaba.com üzerinden devam ettirip, ödemeyi de Alibaba.com'un ihracatçıya atamış olduğu banka hesabına yapmaktadır.

"Trade Assurance Order" seçeneğinde, ithalatçılar Alibaba.com üzerinden siparişlerini tamamladıkları için belirli bir güvence elde etmektedirler.

Eğer, ihracatçı firma zamanında yüklemeyi yapamaz ise veya malların kalitesi satış sözleşmesine uygun olarak gelmezse, ithalatçı firma Alibaba.com üzerinden şikayet seçeneğini devreye sokmaktadır.

Şikayet Alibaba.com tarafından incelenmekte ve eğer ithalatçı firma haklı bulunur ise, söz konusu işlemde verilen güvence miktarına kadar bir ödeme ithalatçıya yapılmaktadır.

İthalatçıların, Alibaba.com üzerinden sipariş verirken sahip oldukları ikinci seçenek ise, "Standart Order" olarak tanımlanan ve ithalatçıların yalnızca ilk iletişimi Alibaba.com üzerinden kurdukları bağlantı türüdür.

"Standart Order" seçeneğinde, ithalatçı firma talebini ihracatçıya ilettikten sonra görüşme trafiği de dahil olmak üzere, tüm sürecin Alibaba.com dışına taşınma ihtimali mevcuttur.

Bu seçenekte, alıcı ve satıcı ticaret ile ilgili riskleri kendi sorumluluklarında yürütmekte, Alibaba.com'u yalnızca tanışma ve ilk iletişimi kurmak amacıyla kullanmaktadırlar.

Tedarikçi Sorgulama:

Bir ithalatçı olarak, ürün arama seçeneğinde olduğu gibi, Alibaba.com'un ana sayfasından firma arama seçeneğini seçerek, ilgilendiğimiz ürünleri üreten firmalara ulaşmanız mümkündür.


Bir önceki örneğimizde bebek kamerası ürünlerini incelemiştik. Dilerseniz tekrar aynı örnek üzerinden gidelim, fakat bu kez bebek kamerası ürünlerini değil de bebek kamerası üreten firmaların listelenmesini sağlayalım.

Bunun için yapmamız gereken tek şey, Alibaba.com ana sayfasında yer alan arama kutusunun sol tarafındaki bölümü "Suppliers" bölümüne getirmek ve arama kutusuna bebek kamerasının İngilizce'si olan "baby camera" yazmaktır.

Aşağıdaki resimde, bebek kamerası için sitenin bize verdiği tedarikçi bilgileri yer almaktadır.


Arama sonuçlarını daha da daraltmak istiyorsak, arama sonuçlarında karşımıza gelen firmaları ürün grupları, çalıştığı pazarlar, kalite belgeleri, toplam çalışan sayısı gibi kriterlere göre filtreleme şansımız da bulunmaktadır.

Ürün sorgusunda olduğu gibi, tedarikçi sorgusunda da ithalatçılar sipariş aşamasında "Trade Assurance Order" ve "Standart Order" seçeneklerine sahip olmaktadırlar.

Alım Talebi Oluşturma:

Alibaba.com'un ithalatçı firmalara sunmuş olduğu 3. servis alım talebi oluşturma seçeneğidir.

Ürün ve tedarikçi aramalarından yeterli sonuca ulaşamadıysanız, Alibaba.com üzerinden alım talebi oluşturarak (Buying Request), tedarikçi firmaların sizinle iletişime geçmesini sağlayabilirsiniz.

Alım talebi oluşturulurken, talebe hangi firmaların başvuru yapabileceği tespit edilebilmektedir.

Örneğin, yıllık cirosu 5 milyon USD üzerindeki, 100 ve daha fazla çalışana sahip, "Trade Assurance Order" seçeneğini kabul eden ve daha çok Avrupa ve ABD'ye ihracat yapan üretici firmaların açmış olduğu alım talebimize başvuru yapabilmelerini olanaklı kılabilmektesiniz.

Bu durumda alım talebinize, sizin tespit ettiğiniz kriterlere uymayan firmalar başvuru yapamayacaktır.

e-credit Line:

e-credit line, Alibaba.com üzerinden Çin'li üreticilere sipariş verildiğinde, ithalatçılara finansman sağlayan bir sistemdir.

Şimdilik sadece ABD, İngiltere ve İspanya'daki ithalatçıların faydalanabildiği bir sistem olan e-credit line, ithalatçılara 300.000USD tutarına kadar, düşük faizli kredi imkanı sağlamaktadır.

Aşağıdaki videoda, Alibaba.com'un sunmuş olduğu "Electronic Line of Credit" hizmetine ait sunum bulunmaktadır. (İngilizce)




Business Identity:

Alibaba.com ilk kurulduğu yıllarda pek çok sahtekarlık işlemine istemeden de olsa ev sahipliği yapmıştı. Pek çok ithalatçı firma, Alibaba.com üzerinden açılmış sahte veya yanıltıcı hesaplar üzerinden ticari zarara uğratılmıştı.

Alibaba.com, hem ihracatçıları hem de ithalatçıları bu şekilde gerçekleştirilecek dolandırıcılık faailiyetlerine karşı korumak amacıyla bazı tedbirleri uygulamaya koymuştur.

Elbette bu uygulamalar sizleri belirli bir yere kadar koruyacaktır.

Alibaba.com'un ihracatçıları korumak amacıyla oluşturmuş olduğu güvenlik mekanizmalarından birisi de ithalatçıların "İşletme Onayına" tabii tutulmasıdır.

Alibaba.com üzerinde ithalatçılar 3 kategori altında listelenmektedir. Bunlar:

1. Onaylanmamış İthalatçılar: İngilizce olarak "Unclear Buyers" olarak açıklanmaktadır.

2. İşletme Kayıtları Onaylanmış İthalatçılar: Firma ünvanı, firma adresi, ticaret tescil numarası, yetkili kişi ismi ve yetkili kişi ünvanı yasal kayıtlarda yapılan inceleme sonucunda onaylanmış ithalatçıları göstermektedir.

Sadece Avustralya, Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Kıbrıs, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Fransa, Almanya, Yunanistan, Macaristan, Hindistan, İrlanda, İtalya, Letonya, Litvanya, Lüksemburg, Malta, Hollanda, Yeni Zelanda, Norveç, Pakistan, Polonya, Portekiz, Romanya, Singapur, Slovakya, İspanya, İsveç, İsviçre ve İngiltere'de bulunan ithalatçılar "İşletme Kayıtları Onaylanmış İthalatçı" statüsüne geçmek için başvuru yapabilmektedirler.

3. Alibaba Kullanıcıları Tarafından Onaylanmış İşletmeler: Dünya genelindeki tüm kullanıcılara açık olan bu seçenekte, bir ithalatçı firmanın, firma ile iletişim halinde olan 3 Alibaba.com üyesi tarafından onaylanması gerekmektedir.

Alibaba.com italatçı firmalardan işletme onay süreçlerinde ücret talep etmemektedir.

İhracatçılar İçin Alibaba.com Ne Gibi Özellikler Sunuyor?

Alibaba.com, ithalatçı firmalardan sunmuş oldukları hizmetlere karşılık her hangi bir ücret talep etmezken, ihracatçı firmalardan ücretsiz üyelik haricindeki tüm üyelik çeşitlerinde ücret talep etmektedir.
Alibaba.com üzerinde firmanıza ait bir sayfanız olması ve bu sayfa üzerinden ürünlerinizi alıcılara tanıtabilmeniz için en azından siteye ücretsiz üye olmanız gerekmektedir.


Ücretsiz üyelik ile beraber, Alibaba.com üzerinde 50 adet ürün yayınlama şansına sahip olacaksınız. Her bir ürüne 6 adet fotograf ekleme şansına sahipsiniz.

Ücretsiz üyeliğin en büyük dez avantajı ise, ürün arama sorgularında firmanıza ait ürünlerin, ücretli üyelerden sonra gözükmesidir.

Diyelim ki, tekstil makinası ihracatı yapmaktasınız ve Alibaba.com'a ücretsiz üye olup, firma profilinizi oluşturdunuz. İhraç ettiğiniz makinalar ile ilgili bilgileri girdiniz ve Alibaba.com üzerinden size ulaşacak alıcıları beklemeye başladınız.

Ücretsiz üyelik altında, Alibaba.com üzerinden tekstil makinası ithalatçılarına ulaşma şansınız oldukça düşüktür. Çünkü, Alibaba.com öncelikle en çok parayı veren üyelerinin ürünlerini sorgularda göstermektedir.

Ayrıca, Çin'li firmaların diğer ülke firmalarına karşın bir üstünlüğü olduğu da düşünülebilir.

Bu yüzden, eğer ilk aşamada Alibaba.com'a para verilmek istenilmiyor ise, olabildiğince profesyonel bir sayfa hazırlanmaya çalışılmalı ve Alibaba.com'dan gelen mesajlara olabildiğince hızlı dönüş yapılmalıdır.

Alibaba.com'un ücretli üyelikleri, "Gold Supplier Membership" ismi altında Basic, Standart ve Premium Package olarak pazarlanmaktadır.

Alibaba.com'a ücretli üye olan ihracatçı firmalar aşağıdaki ayrıcalıklardan faydalanabilmektedir.
  1.  İşletme Kayıtları Onaylanmış İhracatçılar  (Basic, Standart ve Premium)
  2. Alım taleplerine cevap verebilme (Basic, Standart ve Premium)
  3. Limitsiz ürün ekleyebilme (Basic, Standart ve Premium)
  4. Özel tasarımlı firma sayfaları (Basic, Standart ve Premium)
  5. Vitrindeki Ürünler (Basic:5, Standart:10, Premium:25)
  6. Kişisel Müşteri İlişkileri Yardımı (Premium)
  7. Aynı Firma Altında Farklı Kullanıcı Tanımlayabilme (5 Adet: Basic, Standart ve Premium)

Alibaba.com Gerçekten İşe Yarıyor mu?

Alibaba.com temel anlamda bir web sitesidir ve gücünü ziyaretçilerinden almaktadır. Alibaba.com acaba gerçekten işe yarıyor mu diye, kendi kendimize sorduğumuzda, bakmamız gereken en önemli veri sitenin ziyaretçi sayısıdır.

Aşağıdaki grafikte, Alibaba.com'un ziyaretçi sayılarına ilişkin bilgiler yer almaktadır. Veriler alexa.com sitesinden alınmıştır.
Yukarıdaki şekilden de görüleceği üzere, Alibaba.com Dünya çapında en fazla ziyaret edilen B2B web sitesidir.

Alibaba.com'a günde giren ziyaretçi sayısı, google.com.tr'ye giren ziyeretçi sayısından fazladır.

Ayrıca belirtmekte fayda vardır ki, Alibaba.com'un en yakın rakibi ile arasındaki fark 20 katın üzerindedir.

Kapak Resmi: School vector designed by Freepik