Spot olarak saptanan ihracat karayolu navlunları, arz-talep dengesine göre sıkça değişkenlik göstermektedir.
Bugünkü yazımda teorik olarak ihracat karayolu navlun hesaplanmasının nasıl yapıldığını sizlerle paylaşmak istiyorum.
İhracat Karayolu Navlun Fiyatlarına Etki Eden Etmenler Nelerdir?
Arz-Talep Dengesi: Türkiye'nin yapmış olduğu ihracat mevsimsel olarak dalgalanma göstermektedir. Yaş sebze ve meyve ihracatının yoğun olarak yapıldığı yaz ve sonbahar mevsiminde karayolu ihracat navlunları artış göstermektedir. Yine, sene sonunda firmaların muhasebesel açıdan ihracatlarını arttırmak istemesi ve Avrupa ülkelerinin Noel tatiline girmeden önce çekmiş oldukları siparişleri neticesinde, karayolu ihracat navlun fiyatları artmaktadır.
Taşıma Mesafesi: Taşıma mesafesi nakliye firmalarının maliyetlerini arttırdığı için doğrudan navlun fiyatlarına etki etmektedir. Örneğin, İstanbul'dan Bulgaristan'a yapılan karayolu taşıması ile İstanbul'dan İngiltere'ye yapılan karayolu taşımasına ait navlun ücretleri farklılık göstermektedir.
Taşıma Yapılacak Hattın Kullanım Sıklığı: Nakliyecilerin, dönüş yükü bulmakta zorlanmadıkları hatların navlunları daha uygun olabilmektedir. Bu hatlarda çalışan nakliyeci sayısı fazla olduğu için rekabet de fazla olmaktadır. Örneğin, Türkiye Almanya arasındaki karayolu taşımalarına ait navlun fiyatları, nakliyeciler arasında yaşanan rekabet neticesinde, yaklaşık aynı mesafe taşımalara denk gelen diğer ülke navlunlarına göre, nispeten daha uygun olabilmektedir.
Ayrıca yükün alınacağı şehrin konumu, yükün teslim edileceği ihracat ülkesindeki konumu gibi faktörler de ihracat navlun fiyatına etki etmektedir.
İhracat Karayolu Navlunu Nasıl Hesaplanır?
Komple Tır Yükü Navlun Fiyatının Hesaplanması: Komple tır yükü ihracat karayolu navlunları, nakliyeci firmalar tarafından mesafe ve piyasa koşulları baz alınarak hesaplanmaktadır.
Komple tır yükü navlun teklifi almak için, alıcı ve satıcı adreslerini ile yükleme yapılacak tarihi nakliyecinize bildirmeniz yeterli olacaktır.
Parsiyel Tır Yükü Navlun Fiyatının Hesaplanması: Parsiyel tır yükü navlun teklifi almak için, alıcı ve satıcı adreslerini ile yükleme yapılacak tarihin yanı sıra Navlun Fiyatlandırmasında Uygulanacak Ağırlık (Chargeable Weight) bilgisinin de nakliyecilere bildirilmesi gerekmektedir.
Dilerseniz örnek uygulama üzerinden parsiyel tır yükü için navlun hesaplamasının nasıl yapıldığını beraber inceleyelim.
Örnek Uygulama: Almanya'nın Frankfurt şehrinde bulunan ayakkabı toptancısına 6 standart paletlik bir ihracat yapmak isteyen İzmir'de yerleşik bir ihracatçı firma ihracata konu ürünlerin yükleme bilgilerini aşağıdaki gibi hazırlamıştır. (Önemli Not: Paletlerin üzerine yük konulamamaktadır)
1 Palet Ölçüsü : 100cm x 120cm x 160cm (yükseklik)
1 Paletin Brüt Ağırlığı : 640kgs
Yük Miktarı : 6 Palet
Adım 1: Yüklemenin Toplam Brüt Ağırlığı Hesaplanır
6 palet x 640 kgs = 3840 kgs
Adım 2: Yüklemenin Hacmi Hesaplanır
- Bir paletin kapladığı hacim: 100cm x 120cm x 270cm => 1metre x 1,2metre x 2,7metre =>3,24 cbm
- Yükün kapladığı toplam hacim: 3,24 cbm x 6 => 20,9 cbm
Önemli Not: Paletlerin üzerine eşya konulamadığı için yükseklik tır yüksekliği olarak alınır.
- 20,9 cbm x 333 kgs/cbm => 6991 kgs
Önemli Not: Dikkat edilirse navlun teklifi ürünlerin toplam brüt ağırlığı olan 3840 kgs üzerinden değil, hesaplama sonrası bulunan hacimsel ağırlık olan 6991 kgs kullanılarak hesaplanmıştır. Eğer, brüt ağırlık hacimsel ağırlıktan fazla çıksaydı, bu durumda navlun brüt ağırlık üzerinden hesaplanacaktı.
facebook
twitter
google+
fb share