Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO), Denizde Can Güvenliği Uluslararası Sözleşmesi (SOLAS) VI/2 maddesine ek yaparak, konteynerlerin doğrulanmış brüt ağırlığının gemiye yükleme yapılmadan önce bildirilmesini zorunlu hale getirmiştir.
01.Temmuz.2016 tarihinden itibaren, Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) verisi üretilmemiş her hangi bir konteynerin yüklenme şansı, SOLAS hükümleri çerçevesinde, bulunmamaktadır.
Yazının Konu Başlıkları:
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) Uygulaması İle Hedeflenen Nedir?
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA)'nın Beyanından Kim Sorumludur?
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) Nasıl Belirlenmelidir?
Yükleyiciler, Doğrulanmış Brüt Ağırlığı Nasıl Taşıyıcılara Bildireceklerdir?
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) Bilgisi Oluşturulmadığında Süreç Nasıl İşleyecektir?
Resim: Free vectors via Vecteezy |
Bugünkü yazımda, 01.Temmuz.2016 tarihi itibarı ile yürürlüğe girecek olan Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) konusunu ayrıntılı biçimde incelemeye çalışacağım.
Konteyner Brüt Ağırlığı Neden Önemlidir:
Yükleyiciler tarafından yanlış verilen konteyner brüt ağırlıkları, gemilerin güvenliği açısından büyük tehlikelerin ortaya çıkmasına sebep olabilmektedir.
Örnek Olay 1: Deneb İsimli Konteyner Gemisinin Yan Yatması
Resim, IMO'nun doğrulanmış brüt ağırlık çalışmasından alınmıştır. |
Örnek Olay 2: MSC Napoli İsimli Konteyner Gemisinin Fiziksel Hasar Görmesi
Resim, IMO'nun doğrulanmış brüt ağırlık çalışmasından alınmıştır. |
Daha sonra yapılan araştırmada, gemide sağlam olarak kalan 660 konteynerden 137 tanesinin deklere edilen ağırlıktan çok daha fazla brüt ağırlığa sahip oldukları tespit edilmiştir.
Örnek Olay 3: Avustralya'nın Darwin Limanın'da Konteyner Düşmesi
Resim, IMO'nun doğrulanmış brüt ağırlık çalışmasından alınmıştır. |
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) Uygulaması İle Hedeflenen Nedir?
Gemilerin yükleme planları, ihracatçıların taşıyıcı firmalara ve liman operatörlerine bildirecekleri gerçek brüt ağırlık baz alınarak yapılacaktır.
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA)'nın Beyanından Kim Sorumludur?
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) Nasıl Belirlenmelidir?
Söz konusu yöntemler detaylı olarak aşağıda açılanmıştır:
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) Belirlemek İçin Kullanılabilecek 1. Yöntem:
- Yöntem 1: Kalibre edilmiş ve sertifikalı tartım ekipmanı kullanılarak, yükleyici ve/veya yükleyici tarafından belirlenmiş üçüncü taraf doldurma ve mühürleme işlemlerinin tamamlanmasının ardından konteyneri tartabilir.
Resim: Forklift, Lorry and Car vector designed by bazaardesigns, hosted on vector open stock |
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) Belirlemek İçin Kullanılabilecek 2. Yöntem:
- Yöntem 2: Yükleyici ve/veya yükleyici tarafından belirlenmiş üçüncü taraf tüm paket, kargo, palet, istif kalasları, emniyet ekipmanları ve diğer paketleme/ yükleme materyalinin hepsinin tartımını yapar, tüm bu ağırlıkların hepsinin toplamını konteynerin darasına ekler. Elde edilen toplam ağırlık bildirilmesi gereken ağırlıktır. Bu yöntemde kullanılacak tartım ekipmanları yükleme ve mühürleme yapılan bölgenin yetkili otoritesi tarafından onaylanmış olması gerekmektedir.
Resim: Forklift, Lorry and Car vector designed by bazaardesigns, hosted on vector open stock |
Yükleyiciler, Doğrulanmış Brüt Ağırlığı Nasıl Taşıyıcılara Bildireceklerdir?
Taşıyıcı firmaların acentaları da söz konusu doğrulanmış brüt ağırlık bilgisini, hem gemiye hem de terminal operatörüne ileteceklerdir.
Bu yöntem ile doğrulanmış brüt ağırlığı acentalarına bildirecek olan yükleyici firmalar aşağıdaki seçeneklerden birisini kullanabileceklerdir:
- Acentanın web sitesinde yer alan formalar doldurularak Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) bildirimi.
- SOLAS tarafından belirlenmiş olan her hangi bir EDI iletişim yöntemi ile (VERMAS, CODECO, COARRI, COPARN) Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) bildirimi.
- Konşimento talimatı (Yükleme Notası) ile birlikte acentalara Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) bildirimi. Burada konşimento talimatının Doğrulanmış Brüt Ağırlık bildirim cut-off tarihinden önce acentaya geçilmesi büyük önem arz etmektedir.
- Acentalar e-mail yoluyla yapılan Doğrulanmış Brüt Ağırlık bildirimlerini kabul edebilmektedirler. Pek çok acenta, DBA bildirimlerinde konteyner numarası, konteyner rezervasyon numarası, konteynerin doğrulanmış brüt ağırlığı (DBA), konşimentosunda yükleyici olarak tanımlanan firma ünvanı ve yükleyiciyi temsil eden sorumlu kişinin adının e-mail ile yapılan bildirimlerde yer almasını talep etmektedirler.
Liman işletmecileri tarafından DBA bilgisini elde eden acentalar, söz konusu veriyi yükleyicilere iletebileceklerdir.
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) Bilgisi Oluşturulmadığında Süreç Nasıl İşleyecektir?
Doğrulanmış Brüt Ağırlık (DBA) bilgisi olmayan konteynerler hiç bir şekilde gemiye yüklenmeyecektir.
Doğrulanmış Brüt Ağırlık uygulaması 01.Temmuz.2016 tarihinde resmi olarak başlayacaktır. İhracat yapan firmaların her hangi bir zarara uğramamak adına, yapacakları yüklemeler öncesinde konu ile ilgili detaylı bilgi almak için acentaları ile iletişime geçmeleri gerekmektedir.
facebook
twitter
google+
fb share