Ayrıca, demuraj masraflarının iyi anlaşılması için bilinmesi gerekli bir kavram olan serbest süre terimini de bir önceki yazımda detaylı biçimde ele almıştım.
Bugünkü yazımda ise, konteynerli ihracat ve ithalat yüklemelerinde karşımıza çıkan detention masrafı kavramını ele alıp açıklamaya çalışacağım.
Yazımın kalan bölümünü okumaya devam etmeden önce, eğer demuraj masrafları ve serbest süre ile ilgili yeterli bilgiye sahip değilseniz, yukarıda linklerini verdiğim yazılarımı okumanızı tavsiye ederim.
Resim: Container shipping design vector |
İthalat Aşamasında Detention Masrafları
İlk önce detention teriminin tanımını verip, daha sonra konunun iyi anlaşılması için detaylı açıklamasını yapacağım.Detention, yaptıkları yükleme işlemlerinde nakliyecilerin ekipmanlarını kullanan ithalatçı ve ihracatçı firmaların, nakliyeciler tarafından kendilerine verilen serbest süre içerisinde, nakliyecilerin ekipmanlarını teslim etmeyerek, gecikmeye sebebiyet vermeleri neticesinde, nakliyecilere ödemekle yükümlü hale geldikleri para cezasına verilen isimdir.
Resim: Icon made by Freepik from www.flaticon.com |
İhracat Aşamasında Detention Masrafları
Az önce de belirtmiş olduğum gibi, Türkiye'de uygulamada detention masrafları sadece ihracat yüklemelerinde kullaılmaktadır.Resim: Icon made by Freepik from www.flaticon.com |
Konteyner ile yükleme yapan ihracatçı firmalar, boş konteynerleri limandan veya nakliyecinin deposundan almakta, ürünlerini yükledikten sonra konteynerleri dolu olarak yükleme limanındaki terminal alanına teslim etmektedirler.
Yukarıdaki grafikte boş konteynerin limandan alınıp, dolu konteynerin tekrar limana teslim edilmesi durumunda oluşacak detention masrafı açıklanmıştır.
İhracatçıların, boş konteynerleri teslim aldıktan sonra, konteynerleri tekrar limana dolu olarak döndürmeleri için kendilerine verilen bir süre vardır. Bu sürenin aşılması durumunda ise detention masrafları oluşmaktadır.
Örneğin, standart 40 ft konteyner için Seago hattının vermiş olduğu "İhracat Detention Serbest Süre" si 10 gün olup, söz konusu 10 gün içerisinde, limandan boş olarak alınan konteynerin, limana full olarak gate in olması gerekmektedir.
Bu durum gerçekleşmez ise, 10. günü takip eden her gün için Seago nakliye firması ihracatçıya 20USD/Gün detention masraf faturası düzenlemektedir.
facebook
twitter
google+
fb share