güncel yazılar...
Loading...

Proforma Fatura ile Purchase Order Arasındaki Farklar Nelerdir?

Proforma fatura ve purchase order ihracat ve ithalat işlemlerinde kullanılan ticari dökümanlardır.

Bundan önceki yazılarımda her iki dökümanı da ayrıntılı biçimde incelemiştim. Aşağıdaki linkleri tıklayarak, hem proforma fatura hem de purchase order ile ilgili daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

  • Proforma Fatura Nedir? Nasıl İşler? Dış ticaret işlemlerinde, ihracatçılar tarafından düzenlenen bir belge olan Proforma Fatura, satışa ilişkin şart ve koşulların yasal biçimde alıcıya ulaştırıldığı bir dökümandır. Alıcının proforma faturaya onay vermesi ile beraber sipariş kesinleşmiş olmaktadır.
  • Purchase Order Nedir? Nasıl İşler? Dış ticaret işlemlerinde, ithalatçılar tarafından düzenlenen bir belge olan Purchase Order, ithalata ilişkin alıcının verdiği siparişin şart ve koşullarının yasal biçimde satıcıya ulaştırıldığı bir dökümandır. Satıcının purchase ordera vereceği onaya istinaden sipariş kesinleşmektedir.
Proforma Fatura | Purchase Order | Proforma Invoice | Resim

Bugünkü yazımda, proforma fatura ile purchase order arasındaki farkları sizlere açıklamaya çalışacağım.

Proforma Fatura ile Purchase Order Arasındaki Farklar Nelerdir?

Belgenin Düzenleyicisi:
  • Proforma Fatura: İhracatçı tarafından düzenlenmektedir.
  • Purchase Order: İthalatçı tarafından düzenlenmektedir.
Teslim Şekli Kullanımının Etkisi:
  • Proforma Fatura: Daha ziyade CIF, CFR, CIP ve CPT gibi navlunun ihracatçı tarafından ödenmiş olduğu durumlarda proforma fatura kullanımı tercih edilebilmektedir. Bilindiği gibi yukarıdaki teslim şekillerine göre ana taşıma ihracatçı tarafından organize edilmekte ve navlun bedeli yine ihracatçı tarafından ödenmektedir. 
  • Purchase Order: Çoğunlukla EXW, FOB veya FCA gibi nakliyenin ithalatçı tarafından organize edildiği durumlarda purchase order kullanılmaktadır. Ayrıca unutulmamalıdır ki, profesyonel ithalatçılar daha ziyade nakliyenin alıcılar tarafından organize edilmiş olduğu teslim şekilleri ile çalışmaya yatkındırlar. Profesyonel ithalat yapan firmalarda ise purchase order kullanımı daha yoğundur.
İlk Sipariş veya Düzenli Siparişlerin Etkisi:
  • Proforma Fatura: Eğer ihracatçı ve ithalatçı ilk kez çalışacaklar ise bu durumda daha ziyade proforma fatura kullanımı tercih edilmektedir. 
  • Purchase Order: İhracatçı ve ithalatçı daha önceden düzenli olarak ticari ilişki de bulunmuşlar ise bu durumda purchase order kullanım olasılığı artmaktadır. İthalatçıların siparişe ilişkin detayları öğrenmeleri zaman alabileceği için purchase order kullanımı kurulan iş ilişkisinin ilerleyen süreçlerinde artma eğilimi göstermektedir. 
Yazımı, konuyla ilgili "Proforma Fatura ile Ticari Fatura Arasındaki Faklar Nelerdir?" başlıklı sayfamı okumanızı tavsiye ederek noktalıyorum. 

Akreditif Danışmanlık Hizmetleri

Dünya genelinde korumacılık artmakta, politik, ticari ve finansal riskler buna paralel olarak yükselmektedir.

İhracat ve ithalat işlemlerinizde akreditif başta olmak üzere güvenli ödeme ödeme yöntemlerini etkin kullanarak pazar payınızı arttırabilirsiniz.

Detaylı bilgi için sitemizi ziyaret edebilirsiniz.

Akreditif, vesaik mukabili ve diğer ödeme yöntemleri ile ilgili detaylı bilgiler ve danışmanlık bilgileri sitemizdedir.