güncel yazılar...
Loading...

2015 Yılında Zeytinyağı İhracat Fiyatları Yükselebilir

İngiltere'nin ciddi gazetelerinden olan The Guardian'da 24.Temmuz.2015 tarihinde yayınlanan habere göre, bir numaralı zeytinyağı üreticisi ve ihracatçısı konumunda yer alan İspanya'nın kuraklık nedeniyle zeytinyağı rekoltesinde düşüş beklendiği belirtilmiştir.

Söz konusu haberde, ikinci büyük zeytinyağı ihracatçısı olan İtalya'nın ise "Xylella fastidio" isimli bakterinin zeytin ağaçlarında yol açtığı hasar nedeniyle, zeytinyağı üretiminde düşüş beklendiği yer almıştır.

Diğer büyük zeytinyağı üretici ülkeler olan Yunanistan ve Tunus'un olumlu geçen hava şartları dolayısı ile bol mahsul beklediği, fakat söz konusu ülkelerdeki üretim artışının İspanya ve İtalya'daki kayıpları karşılamaya yetmeyeceği belirtilmektedir.

İspanya, Dünya genelindeki en büyük zeytinyağı ihracatçısı ülke olup, yıllık bazda tek başına tüm Dünya zeytinyağı ihracatının yarısından biraz fazlasını karşılamaktadır. İtalya ise küresel zeytinyağı ihracatının %25'ini tek başına karşılayan bir ülke konumundadır.

Bu iki ana zeytinyağı ülkesinde meydana gelen üretim düşüşleri ise doğrudan zeytinyağı fiyatlarına yansımaktadır, çünkü diğer ülkelerin üretim artışları ile söz konusu düşüşün karşılanması mümkün değildir.

Ayrıca zeytinyağı tüketimi yıllık olarak yaklaşık %10 civarında artış göstermektedir. Süren yüksek talep de, üretimdeki düşüşle beraber zeytinyağı fiyatlarını yukarıya taşıyan etmenlerden birisi konumundadır.

Son olarak yükselen zeytinyağı fiyatlarının Türkiye'deki üreticileri nasıl etkileyeceği üzerinde durarak yazımı noktalamak istiyorum.

Küresel düzeyde yaşanan zeytinyağı fiyatlarındaki artış Türkiye'deki üreticileri ihracata yönlendirmektedir. Bunun en güzel örneği 2013 senesinde yaşanmıştır.


Yukarıdaki grafikten de görüleceği gibi 2013 senesinde yaşanan küresel zeytinyağı fiyat artışı, Türkiye'deki üreticileri ihracata yönlendirmiştir. Sadece 2013 yılında Türkiye 92 bin ton zeytinyağı ihraç edebilmiştir.

Diğer yıllarda ise fiyat yeteri kadar yüksek olmadığı için zeytinyağı üreticileri iç piyasaya satış yapmayı tercih etmişlerdir.