Bundan yaklaşık yüzyıl kadar önce, taşıyıcılar (carrier), ürünleri yükleyicilerden (shipper) teslim aldıklarında, malların sağlam bir şekilde teslim alındığını ve gelecek olan bir geme yüklenip, boşaltma limanına kadar taşınacağını belirtmek amacıyla bir konşimento düzenlemekteydiler.
Bu şekilde düzenlenen konşimentolar, yani tesellüm konşimentoları, malların taşıma yapılacak olan gemiye yüklenip, geminin de yükleme limanından hareket ettiğini kanıtlamadıkları için, yükleyiciler ve mal üzerinde hak sahibi olan diğer kişilere kesin bir güvence vermemektedirler.
Örneğin, akreditifli işlemlerde bankalar, malları kendi üzerlerine alarak müşterileri adına ödeme yapmaktadırlar. Akreditif altında bankalara ibraz edilecek tesellüm konşimentosu, malların belirli bir gemiye yükleme limanında yüklendiğini kanıtlayamadığı için, bankalar için yeterli bir güvence oluşturmayacaktır.
Zaman içerisinde yaşanan anlaşmazlıklar neticesinde, uluslararası yük taşımacılığında tesellüm konşimentoların kullanım oranları azalmıştır. Günümüz taşıyıcıları artık mallar gemiye yüklenip, gemi de yükleme limanından hareket etmeden konşimento basmamaktadırlar.
Hatta konşimentoların üzerinde "received for shipment" ibaresi matbu bir şekilde yer alsa dahi, taşıyıcıların acentaları konşimentoya ayrıca bir yükleme kaydı "on board notation" ekleyip, malların hangi gemiye yüklendiği ve geminin de hangi limandan hareket ettiğini kayıt altına almaktadırlar.
Yükleme kayıtlarının tarihi aynı zamanda konşimento tarihi olarak kabul edilmektedir.
Önemli Not: Günümüz akreditif kuralları çerçevesinde, ibraz edilecek olan tesellüm konşimentolarının mutlaka yükleme kaydı taşıması gerekmektedir.
facebook
twitter
google+
fb share